Nästa artikel
Bilfrågan: Farliga farthinder?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farliga farthinder?

Publicerad 4 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
"Får farthinder tvinga till fartsänkning under den tillåtna på sträckan? Vems är ansvaret om bilen skadas?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag undrar vad som gäller för utformning av farthinder. Får de se ut precis hur som helst? Får de tvinga till fartsänkning mycket under den tillåtna på sträckan?

I Stockholm kräver många gupp att man kör under 20 km/tim, trots att max hastigheten är 30! Vet jag inte om detta i förväg kan jag ju skada bilen! Och vems ansvar blir det om jag kört lagligt med en standardbil och ändå råkat ut för skada?

JK, Bromma

SVAR:
När det gäller vägbulor och andra farthinder är det upp till föraren att bedöma med vilken hastighet hans eller hennes bil kan passera. Kan farthindret inte köras över i högsta tillåten eller rekommenderad hastighet med en ordinär personbil utan skaderisk bör det finnas varningsmärke för hindret.

Om man kör så fort att bilen skadas och hävdar att väghållaren är vållande kan man kräva ersättning av väghållaren och om ersättning nekas, vilket oftast torde vara fallet, kan man stämma väghållaren.

Om väghållaren visar att denne följt rekommendationerna i VGU, Vägars och Gators Utformning, en handbok som kommunerna och Trafikverket står bakom, är det inte sannolikt att någon domstol skulle döma väghållaren som vållande av bilskadan.
 

Bengt Dieden, Vi Bilägare
 

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-01-06 20:41
S-E S

Om VGU endast utgör rekommendationer, svarar väghållaren för tolkning och utformning och därmed för eventuella fordonsskador, - - - eller?

#9 • Uppdaterat: 2013-01-07 00:54
Gunnar Lindberg

Som motvikt till alla dåliga erfarenheter kan jag berätta att genomfartsgatan i min by är hastighetsbegränsad till 40. Den har fyra övergångsställen med gupp som man utan besvär passerar i 40. Det fungerar bra. Fast det är inte i Sverige förståss....

#a • Uppdaterat: 2013-01-07 10:15
hultarn

Så länge det finns varningsskyltar innan fartbulorna kan man inte räkna med någon ersättning. Är man så dum att man inte sänker farten får man stå sitt kast.

Och skyltad hastighet är max hastighet, inte min.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.