Nästa artikel
Opel Astra som fyrdörrars sedan
Nyheter

Opel Astra som fyrdörrars sedan

Publicerad 7 juni 2012 (uppdaterad 7 juni 2012)
Senaste generationen Opel Astra kompletteras nu med en ny typ av karossform. Astra i fyrdörrars sedanversion blir fjärde varianten.

Opel Astra i sin senaste generation säljs sedan tidigare som femdörrars halvkombi, som kombin Sports Tourer och som sportkupén GTC. Nu kommer alltså en fyrdörrars sedan som ska göra Opels Astra-utbud komplett.

Bilen ska vara ett billigare alternativ till sedanerna i mellanklassen och riktas till marknaderna i västra Europa samt till Turkiet och Ryssland, där Opel väntar sig att modellen skulle kunna bli populär. Säljstart är nu i juni.

Astra i sedanversion blir 4 658 mm lång, 1 814 mm bred och 1 476 mm hög med en hjulbas på 2 685 mm. I bagageutrymmet finns plats för 460 liter bagage, vilket är 90 liter mer än vad halvkombin erbjuder.

Från början finns sju motoralternativ, på bensinsidan motorer på mellan 100 och 180 hk och bland dieslarna gäller 96 till 130 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra som sedan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-11 17:56
N-iklas

Opel införde nya motorer med toppventiler på alla modeller 1938.

Denna Kapitän hade för övrigt den i efterhand roliga detaljen med vindrutetorkare som drevs av kamaxeln vilket innebar att ju fortare man körde desto fortare gick torkarna.

Det var också världens första bil med vetenskapligt utprovade bakljus och blinkers som skulle synas ur alla vinklar och i skarpt solljus.

Annars är jag inte helt förtjust i de utanpåliggande gångjärnen, de gör att man oftast inte kan sträcka sig in över skärmen och plocka åt sig något eller lyfta in småsaker lite slappt och slarvigt.
Man är tvungen att snällt masa sig runt akterut, väldigt jobbigt för den som är lat.
Därför tycker jag dessa gångjärn är likvärdiga, båda har för och nackdelar.

I en stor bil med rymligt bagage har gångjärnen mindre betydelse än i en liten trång bil, en av de första med de utanpåliggande var ju Audi 80 från 1987 och den hade ju ett pyttelitet bagage som knappt rymde något alls och inte kunde man fälla ryggstöden heller, den finessen hade Audi ännu inte kommit på.
Golvet var därtill ojämt som i en gammal Volvo.
Inte konstigt att man tvingades sätta mekanismen på utsidan.

På Astra ger dessa gångjärn rena och eleganta linjer när luckan är öppen,
ingen mekanism man kan riva sig på eller dunka armbågarna i, snyggare än utanpåliggande.

OCH kvalitetsintrycket med dessa tjocka, helt inplastade byglar är mycket högt i jämförelse med naturliga motparten VW Jetta vars bagage är en ren katastrof i kvalitetsintryck, tunna, spinkiga gångjärn i naken fyrkantsplåt som ser ut att vara bockade i tekniksalen på närmaste högstadieskola, synliga bultar, tröskel och lås ser ut att sitta i en lågprisbil från Mongoliet.

Att VW vågar släppa ut sådant skandalöst skräp visar hur uppblåsta av självgodhet och övermod man är.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-11 21:46
FLAC

Välkommen till veckans avsnitt av "Niklas hatar en bil" denna gång är det VW som får en släng av sleven och jämförs med lågprisbilar från mongoliet (vilka det nu är?)... Naturligtvis är de inte i närheten av den fantastiska Oplen, och på tal om självgod och övermod, pastorn....

#a • Uppdaterat: 2012-06-13 19:19
Gunnar 44

Självgod eller inte, men N satte fingret på en öm punkt. För det är bara att konstatera att VW sparar pengar på ställen där de tror att det inte syns! Men att jämföra med förekommande lågprisbilar är väl ändå att ta i?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.