Nästa artikel
Volkswagen Golf: Plus och minus
Webb-tv

Volkswagen Golf: Plus och minus

Publicerad 8 maj 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Volkswagen Golf är ett säkert kort, med bra körställning. Men bilen är bullrig och relativt dyr. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Läs testet av Volkswagen Golf i Vi Bilägare 7/2012. Där ställs bilen mot Hyundai i30 och Honda Civic. Tidningen utkommer i butik den 8 maj och anländer hos prenumeranter från den 3 maj. Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-05-09 15:12
saabnisse

Peugo, det är ju helt riktigt att man haft onödiga kamkedjeproblem på VW, men de ska vara lösta nu.

Sedan har du ju helt rätt i Long-life oljorna, men även där finns det en anmärkning i instruktionsböckerna, att den bör bytas oftare vid många kallstarter och korta körningar.

Tyvärr läser många bilägare inte sina instruktionsböcker, kanske för att de inte består av tecknade ankor med pratbubblor.

Men när det gäller kamremmar har du fel, det är en parentes i motorkonstruktionernas historia, som fransmännen ännu inte fattat.
Kamkedjan är den tredje bästa metoden att driva kamaxeln, efter kuggväxel och transaxel med dubbla vinkelväxlar.
Och det är just kamkedjan som de flesta motortillverkare går över till från kamremmen.
En kamkedja som börjar bli sliten förvarnar alltid innan den går av, man hör den om man inte är döv, men en rem går av helt omärkligt, det som märks är att det blir mimosasallad av motorn och det är inte kul.

Inom några år kommer säkert pneumatiskt eller elektriskt styrda ventiler och då blir det istället ännu mer elektronik att svära över.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-09 16:52
Peter E

Håller med dig Peugo angående longlife....*shortlife* borde det heta.
Kamkedjan på vissa 1,4 tsimotorer har visat sig vara känsliga för oljekvalitet, det är sant. Men att säga att det bara är BMW.s motorer som har givit Peugeot problem är som att stoppa huvudet i sanden. Vad var livslängden för kamremmarna på peugeots motorer från 2000 talet?

#a • Uppdaterat: 2012-05-09 19:16
Peugo

Kamkedjeproblem är inte lösta. Inte är det nån skillnad om det är kamrem eller kamkedja bara den håller och kamrem borde det vara i kommande VW-motorer men vi får se hur det blir. Ett av problemen med en kamkedja som inte håller är att den oftaste är för jävlig att byta för den är tänkt att hålla längre (dock inte hela bilens livslängd). Ford hade väl kamremmen i olja i sin nyaste 1-liters motor? Godkänner att jag inte är insatt i PSA:s kamrem problem för har inte hört några skräckhistorier om dessa men visst kan det vara sant?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.