Nästa artikel
Nya Renault Scenic – första skissen
Illustration

Nya Renault Scenic – första skissen

Publicerad 30 januari 2012 (uppdaterad 30 januari 2012)
I slutet av 2013 lanseras fjärde generationen Renault Scenic. Se Vi Bilägares illustration av den nya, större modellen.

Den kom på 90-talet och slog ned som en bomb bland barnfamiljerna. Med Scenic skapade Renault en helt ny biltyp. Extremt kompakt på utsidan, generöst rymlig på insidan och med mängder av inredningsdetaljer som var direkt fokuserade på barnens trivsel.

Sedan dess har Renault filat vidare på konceptet, som snart går in på sin fjärde generation. Det sker i slutet av 2013 då nästa upplaga av modellen lanseras.

Scenic IV kommer från start i en kort version med fem sittplatser och mäter då 435 cm mellan kofångarna. Det är tio cm mer än den nuvarande modellen. Senare lanseras även en större Grand Scenic med plats för ytterligare två passagerare.

Bland de nya drivlinorna finns en laddhybrid och i motorpaletten ingår även ett antal olika dieslar. Men minst lika intressant för vanliga köpare blir sannolikt den billigare lilla direktinsprutade bensinturbon, som är den första i en ny serie extremt bränsleeffektiva kraftkällor.

Motorn är trecylindrig med en cylindervolym på blygsamma 900 cm3, men utvecklar ändå 110 hk och har ett maximalt vridmoment på 160 Nm. Förbrukningen anges till 3,7 l/100 km och CO2-utsläppet till 95 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om nästa Renault Scenic?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-02-01 12:42
Pender

Kan det vara så att tecknaren funderat över B-klass, och fått för sej att eftersom Mercedes plattade till sin nya, så ska nog Renault platta till sin ännu mer? Inte så bra tanke i så fall. (OK, om en utanförstående tecknare tänker så. Men katastrof om Renault skulle tänka i dom banorna.)

#8 • Uppdaterat: 2012-02-01 16:05
Raphael

Fiat har redan en så liten motor (Twin Air Turbo), men den är på 85 hästar, och den presterar riktigt bra och har blivit utsedd till "engine of the year". Vi får väl se om Renault lyckas toppa det... Dock så är Renaults trecylindring mot Fiats tvåtaktare.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-02 07:53
Mistro

Vad jag har läst så är Fiats lilla motor inte särskilt snål och den behöver varvas rejält för att den skall röra på sig vilket förståss höjer förbrukningen.
Har inte kört bilen själv så jag vet inte hur pass bra den beskrivningen stämmer överens för dem flesta men det verkar ganska logiskt att en mindre motor får jobba mer.

Min motor är på 1.2 liter har Turbo och lämnar 100Hk.
Den är inte särskilt pigg men går fint och har låga varvtal.
Förbrukningen är dock katastrofal.....En småbil får inte dra runt 0.8l/m år 2011!
Funderade ett tag på en Megane med Bensin och Turbo men vågade inte köpa den p.g.a rädslan för att den skulle vara törstig. ( har läst ett test som bekräftade dessa misstankar...synd på annars fina motorer )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.