Nästa artikel
Honda AC-X – hybrid utan ratt
Nyheter

Honda AC-X – hybrid utan ratt

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
Framtidens laddhybrid måste inte styras via en ratt. Konceptbilen Honda AC-X manövreras i stället med två styrspakar.

På bilmässan i Tokyo som öppnar i slutet av november presenteras nya designstudien Honda AC-X. Sedanmodellen mäter 4,7 meter mellan stötfångarna och kännetecknas av sin kupéinspirerade taklinje, brant sluttande front och upplysta karossveck.

AC-X är en laddhybrid som drivs av kombinationen bensin- och elmotor. Drivlinan kan anpassas i två lägen för att leverera mer aktiv körning eller en snålare framfart. Bilen ska dessutom kunna köra sig själv under vissa, inte specificerade, förhållanden.

Inuti bilen saknas en fundamental del från den konventionella bilen: ratten. I stället har Honda monterat två styrspakar framför förarstolen som följaktligen används för att manövrera ekipaget.

Diskutera: Vad tycker du om Honda AC-X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-27 22:55
Juppe (ej verifierad)

@Roger
I ett stridsflygplan är du som förare inte utsatt för sidokrafter på samma sätt som i en bil.
Föreställ dig vad som händer i en bil vid en häftig undanmanöver om du styr bilen med en spak ...

#9 • Uppdaterat: 2011-11-27 23:15
Roger Skagerström

Sant :) Tror nog dock de skulle kunna få det praktiskt andvändbart. Sen är ju frågan om man vill ha det ändå.

Men tror inte det är nåt man behöver ora sig över nu ;) Detta är väl mest en studie på nästa Insight.

#a • Uppdaterat: 2011-11-28 01:48
Herman R (ej verifierad)

Min favoritbil på alla sätt är Volvo 240. Kör dock en modern XC70 idag. Men varför är man bakåtsträvare om man vill ha en helskum spakbil utan bilfeeling!

Vill man ha en bil utan bilkänsla är man däremot bakåtsträvare. För då vill man typ gå istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.