Nästa artikel
Subaru Impreza 2012 – nu officiell
Nyheter

Subaru Impreza 2012 – nu officiell

Publicerad 21 april 2011 (uppdaterad 26 april 2011)
Fjärde generationen av Subaru Impreza är här. Bilen blir rymligare, men inte större. Årsmodell 2012 kommer till Sverige efter sommaren.

Subaru slet skynket från nya Impreza på den pågående bilsalongen i New York. Bilen visas som sedan och femdörrars kombicoupé, men bara den senare kommer till Sverige.

Nya Impreza mäter 4,414 meter på längden, faktiskt en millimeter kortare än den nuvarande modellen. Hjulbasen har dock blivit 2,5 centimeter längre och Subaru lovar en rymligare insida. Dörrarna har en ny konstruktion som ger kupén extra bredd.

När det gäller yttre nyheter märker vi bland annat ny grill, strålkastare som dragigts längre bakåt, inramade dimljus, nya veck på motorhuven och A-stolpar som flyttats fram 20 centimeter för bättre sikt från förarplatsen.

Priser och motoralternativ för Sverige är ännu inte klara. På motorsidan ska vi dock räkna med Subarus nya boxermotor med stopp/start-teknik, fyrhjulsdrift och steglösa automatlådan Lineartronic som tillval.

Nya Subaru Impreza anländer till Sverige under andra halvåret 2011.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Impreza?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-04-21 14:54
Roy J

Thommys, som framgår av bildtexten så kommer inte fyradörrarsmodellen - sedanen, alltså - att tas in till Sverige.
Ifall du missade det.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-23 10:32
Storknut (ej verifierad)

Hur kommer det sig att Subaru fortfarande håller fast vid en fast dvs "stel-opererad" 4 hjulsdrift istället för en modern elektronisk AWD system som de flesta tillverkare har? T o m Toyota har en elekrtiskt system.

Se bifogad länk:

http://www.youtube.com/watch?v=FPLCXATgbZo&feature=related

#a • Uppdaterat: 2011-04-23 11:10
Roy J

Storknut, din länk visar att Audin, som också har riktig 4WD, tar sig fram bättre än Toyotan. Och ändå undrar du.
Nu har utveckligen gåttt vidare och de elektroniskt styrda systemen är mycket snabba på att koppla. I regel får man gasa lite mer än vad man skulle gjort med en vanlig 2WD. Det kan tiläggas att Audis beteckning Quattro sen en tid kan stå för lite vad som helst.

När Subaru kom till Sverige så var det den enda personbilen som hade 4WD - åtminstone som standard - och det utan att man behövde betala något extra jämfört med 2WD-konkurrenterna, snarare tvärtom.
Flera andra försökte sig på inkopplingsbar 4WD, typ Torsendiff och liknande. Dessa system hade lång reaktionstid och tillsammans med de olika långa drivaxlarna visste man aldrig riktigt hur bilen skulle bete sig.
Subaru hade konstant 4WD över en symetrisk drivlina och var (och är) alltid konsekvent i sitt beteende.
Det är först de allra senaste åren som de elektroniskt styrda kopplingarna kunnat göra sig gällande. Men det är lite som med JAS - de saknar grundstabilitet och systemen måste kompensera även sina egna ofullkomligheter - och det gör de numer bra.