Nästa artikel
Volkswagen Beetle 2012 – premiär
Nyheter

Volkswagen Beetle 2012 – premiär

Publicerad 18 april 2011 (uppdaterad 19 april 2011)
Tredje upplagan av klassiska ”Folkabubblan” är här. Nya Volkswagen Beetle växer på bredden och längden. Premiär i oktober.

Volkswagen Typ 1 från 1938 – ”Bubblan” i folkmun – tillverkades i hela 21,5 miljoner exemplar. 1998 kom uppföljaren New Beetle och ytterligare en miljon bilar rullade ut på vägarna.

Nu är det dags för generation nummer tre. Nya Volkswagen Beetle är en helt ny konstruktion som vilar på samma plattform som används till Jetta.

Jämfört med föregångaren har Beetle vuxit rejält: 8,4 centimeter på bredden och 15,2 centimeter på längden. Bilen mäter nu nästan 4,28 meter mellan stötfångarna. Bredden är 1,81 meter och höjden 1,47 meter.

Den större storleken har möjliggjort ett mer långsträckt tak, längre huv och brantare vindruta. Samtidigt är formerna omisskännliga, men tuffare.

Blomvasen borta
Interiören är förstås uppdaterad. Framför föraren finns tre runda mätartavlor: varvräknare, hastighetsmätare och bränslemätare. På instrumentbrädan finns ytterligare tre rundlar: klocka med tidtagarfunktion, turbotryckmätare och oljetemperaturmätare.

En finess som saknas i nya Beetle är blomvasen som tidigare fanns tillgänglig på instrumentpanelen.

Bland övriga nyheter finns xenonstrålkastare med lysdiodinramning, nyckellöst låssystem, stort panoramatak, nytt navigationssystem och exklusiv ljudanläggning från instrument- och förstärkartillverkaren Fender. När det gäller säkerhet är sex krockkuddar och antisladdsystem standard.

En annan välkommen förbättring är bagageutrymmet som vuxit från 209 till 310 liter. Baksätet är dessutom delat och fällbart.

Fyra motorer
I Sverige finns fem kraftkällor tillgängliga, tre turboladdade bensinare (TSI 105 på 1,2 liter, TSI 160 på 1,4 liter och TSI200 och 2,0 liter) och en dieselspis (TDI 105 på 1,6 liter).

Dieselmotorn på 105 hästar med stopp/start-system är snålast i sällskapet, med en förbrukning på 0,43 liter/mil och ett CO2-utsläpp på 112 gram/km, väl under den svenska miljöbilsgränsen.

Snålaste bensinmotorn är TSI105 med 0,55 liter/mil och 129 gram/km. Toppmodellen TSI200 klarar en topphastighet på 225 km/tim med en förbrukning på 0,74 liter/mil och 173 gram/km.

Samtliga motorer, utom TSI105, kan kombineras med DSG, Volkswagens dubbelkopplingslåda. De två kraftigaste bensinarna levereras med spoiler under bakrutan samt den elektroniska differentialbromsen XDS som bromsar det inre hjulet i kurvor för att ge bättre grepp och hindra hjulspinn.

Nya Volkswagen Beetle får premiär i Sverige i oktober 2011.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Beetle?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2011-04-19 10:22
McTar

3+1=5?

Vilket är det femte motoralternativet?

#6 • Uppdaterat: 2011-04-20 08:29
Gert Andersson (ej verifierad)

Snygg. Känns mer modern än retro men mer mogen än den tidigare.

Kan inte VW designa bilarna och Toyota fixa tekniken. (Dock inte sin senaste återkallningskvalitet.)

Lite utsatt hjulhus mot repor kanske?

#7 • Uppdaterat: 2011-04-20 08:29
Gert Andersson (ej verifierad)

Storknut = Börje bilkunnig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.