Nästa artikel
Hyundai i40 Kombi – första provkörningen
Direktrapport

Hyundai i40 Kombi – första provkörningen

Publicerad 21 mars 2011 (uppdaterad 22 mars 2011)
Hyundai i40 är bilen som ska utmana storsäljarna i kombiklassen. Marianne Sterner rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig nu i Tyskland för att stifta bekantskap med nya Hyundai i40 Kombi.

– Jag kör nu på småvägar utanför Frankfurt med nya i40 som kommer att bli en svår konkurrent i stora kombiklassen, säger Marianne Sterner.

– Hyundai siktar bland annat på Toyota Avensis, Skoda Superb, Mazda 6, Citroën C6 och Volkswagen Passat. Alla större kombibilar helt enkelt, kanske till och med Volvo V70 får passa sig.

Ditt första intryck?
– Hyundai i40 är en stor bil, den är 4,77 meter lång och bjuder på stora utrymmen för både passagerare och last. Den är också välutrustad och mycket kommer som standard. Bland utrustningen finns nyckellöst låssystem, glastak, parkeringsassistent, adaptivt ljus, värme i ratten och kyla i förarstolen.

– Bak finns också ett smart lastsäkringssystem med en grind på skenor som delar av lastutrymmet, ungefär som i ny Saab 9-5. Ett nylonnät håller lasten på plats. Dock har man ännu inte bestämt specifikationerna för de svenska bilarna.

Hur är den som kombi?
– Den har väldigt bra kombiegenskaper. Fäller man stolarna får man ett två meter långt lastutrymme med en bredd på en dryg meter, så den är verkligen rymlig. Nu ska Hyundai in på tjänstebilsmarknaden, det är därför man lanserar kombimodellen först.
 
– Den verkar dessutom vara väldigt välbyggd med fina material. Nu kör jag visserligen en fullspecad förseriebil, men jag tror inte att Hyundai gör bort sig när produktionsbilen väl kommer till Sverige.

Hur är den att köra?
– Den känns mycket bra, ett trevligt chassi och en lång hjulbas. Jag har kört två av de kraftigare motorerna, en bensin på 177 hästkrafter och en diesel på 136 hästar. Dieseln var klart trevligast, 177-hästarsbensinaren kändes slö, mer som 130 hästar, och lite surrig.

– Dieseln är dessutom en miljömaskin och när bilen lanseras kommer även en diesel på 115 hästar som släpper ut 113 gram/km. Men den får nog svårt att orka, i40 är en stor bil.

Har konkurrenterna anledning att vara oroliga?
– Dom har definitivt anledning att vara oroliga. Det här blir bekymmersamt för de andra kombibilarna i klassen, den här bilen tror jag att många kommer att titta på.

När kommer den till Sverige?
– Från och med sommaren kommer i40 Kombi att finnas att titta på hos handlarna och leveranserna kan börja någon gång efter semestern.

– Priserna är ännu inte klara och jag har inte fått några indikationer, här är Hyundai tysta som musslor. Men ett bra tips är att se vad Toyota Avensis kostar, den vill man slå och den har man använt som måttstock.

Läs hela provkörningen av Hyundai i40 Kombi i Vi Bilägare nummer 5/2011. Tidningen finns i butik från 5 april och kommer till prenumeranter från 30 mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40 Kombi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-03-21 23:52
pncswe

det är ju fint bil,fasten jag gillar inte kombi överhuvudtaget.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-22 05:22
Pender

Här kommenteras ett par helt olika saker, förutom själva bilen.
ToLo m.fl. spekulerar hur modellen kommer att sälja ute i stora världen. Och på en del ställen långt borta i den yttre världen (t.ex. USA) kanske denna koloss blir populär. Och, om succé, kommer den kanske att sälja flerdubbelt, mot t.ex. V70. Om vi räknar hela universum.
Men om vi håller oss till den svenska marknaden, så är utsikterna mörka. OBS att den senaste, och utmärkta, Sonatan bara sålde i några enstaka ex. Och tyvärr, för Hyundai, har det varit nästan lika illa illa i hela Västeuropa. (För Sonata.)
Men Hyundai, som helhet, säljer ju mycket bra. Även i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2011-03-22 06:42
Tracer

Snygg design som spöar V70is gamla 740 gener med hästlängder

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.