Nästa artikel
Toyota: Tre miljoner hybrider sålda
Nyheter

Toyota: Tre miljoner hybrider sålda

Publicerad 9 mars 2011 (uppdaterad 9 mars 2011)
Toyota passerar ytterligare en milstolpe med sina hybridmodeller. Sedan 1997 har tillverkaren levererat tre miljoner hybridbilar.

Det tog Toyota tio år – från 1997 till 2007 – att sälja en miljon hybridbilar. Nu har den japanska tillverkaren klarat av både sin andra och tredje miljon på mindre än halva den tiden.

I slutet av februari levererades jubileumsbilen, uppger Toyota i ett pressmeddelande. Som en jämförelse har konkurrenten Honda sålt 610 000 hybridbilar världen över, enligt nyhetsbyrån AP.

Toyotas hybridbilsutveckling inleddes 1963 och en första körbar prototyp följde 1969. Först 1997 påbörjades en kommersiell satsning med minibussen Coaster och första generationen Prius, världens första serietillverkade hybridbil.

Prius får syskon
Innan utgången av 2012 ska Toyota, som i dag är världens största biltillverkare, presentera sex nya och fyra uppdaterade hybridmodeller. Däribland finns en ny variant av Prius med större bagageutrymme och mindre sluttande taklinje, som i Europa troligen kommer att gå under namnet Prius+.

Bland de andra nyheterna märks lilla premiumhybriden Lexus CT 200h och Toyota Yaris i hybridutförande som nyligen avtäcktes på bilmässan i Genève.

I början av 2020-talet ska samtliga av Toyotas volymmodeller erbjudas med hybriddrift.

Diskutera: Blir nästa bil du köper en hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-03-09 21:56
Pender

I Tyskland kostar Prius som en Avensis. I Sverige har man passat på att plussa på 30.000 kr. Här finns tillräckligt många lättlurade milö- och teknikentusiaster.
"Die dumme Schweden", som dom säger därnere.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-10 11:48
Hadock (ej verifierad)

Det stämmer att Priusen är betydligt billigare i Tyskland, men det stämmer på de flesta bilar och beror nog mest på växlingskursen. Men håller med, bilköp i Tyskland är ofta en bra affär om bilen har samma specning som de som säljs i norden.

Gjorde en gång misstaget att köpa en Audi från Italien; värmepaketet i den var inte alls samma som de som såldes i norden.

#a • Uppdaterat: 2011-03-10 11:49
PRIUS (ej verifierad)

S-E S Har nog hört fel, då Batteriet håller lika länge som bilen och sedan återvinner Toyota batterierna som har ett värdefullt inehåll.
Här testas en bil som rullat över 21 000 mil.
http://blogs.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

Toyota has a comprehensive battery recycling program in place and has been recycling nickel-metal hydride batteries since the RAV4 Electric Vehicle was introduced in 1998. Every part of the battery, from the precious metals to the plastic, plates, steel case and the wiring, is recycled. To ensure that batteries come back to Toyota, each battery has a phone number on it to call for recycling information and dealers are paid a $200 "bounty" for each battery.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.