Nästa artikel
Vi Bilägare 17/2012 – nytt nummer
Nytt nummer

Vi Bilägare 17/2012 – nytt nummer

Publicerad 4 december 2012 (uppdaterad 4 december 2012)
Så luras kunder på garantin, nya VW Golf testas, intervju med Skodachefen och alla bilnyheter 2013. Missa inte nya Vi Bilägare.

Vi Bilägare nummer 17/2012 finns i butik från och med den 4 december. Det nya numret innehåller bland annat:

– Så luras kunder på garantin. Bilbranschen struntar i avtal.

– Stort biltest. Nya Volkswagen Golf möter Kia Cee’d, Hyundai i30, Citroën C4 och Opel Astra.

– Rödluvan på facelift. Rostlagad.

– Köpguide. 10 laserverktyg.

– Lång väntan på reparation. 1,5 år innan åtgärd.

– Bilnyheter 2013. Genomgång från Alfa Romeo till Volvo.

– Provkörningar av nya bilar. Opel Mokka, Audi A3 Sportback, Renault Clio och Volvo V40 T5.

– Intervju. Skodachefen gasar.

– Resan. Vi besöker Opelmuseet i Norra Lundby.

– Följ med på utryckning i Florida. Ett dygn med Paramedics.

– Begagnat. Vi granskar Volkswagen Golf VI som begbil.

– Köpguiden. Dieslar i Golfklassen.

– Klassikern. Saab 900 Cabriolet.

– Långtest. Senaste nytt från stallet.

Dessutom: ledare, insändare, nyheter om bilar och trafik, Bilfrågan, På väg, Bildkrysset, Vem kan mest? och Johan Norbergs krönika.

Tidningen finns att köpa i butik eller direkt på webben. Klicka här för att beställa.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-04 12:46
Hackenbush

Artikeln om Opelmuseet var en höjdare. Så många fina gamla Oplar och en del var ju så gott som nya. En 50-tals Rekord eller Kapitän skulle vara mums att äga.
Intressant att Skoda har sån fart just nu och nya modeller på gång.
Rödluvan är intressant läsning.
Jag var själv nära att köpa en 1600 coupe nån gång i början av 70-talet.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-04 12:58
Sture H (ej verifierad)

Ascona A, Kadett B och C. Det är mina favoritoplar. Även rekord från tidigt 80-tal (vilken bokstav har de?) har sin stora charm liksom Ascona C.

Enda Opeln jag rattat är dock en av deras allra sämsta bilar, Kadett E.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-04 19:48
Audi A5 SB

Jag har rattat Kadett B (usel bil bortom all räddning) och Ascona C (som var en synnerligen kompetent vagn när det gällde motor (1,8i) med desto sorgligare när det gällde rost). Men visst, de hade sin charm;-)

Startar en "pinsamhetstråd" i forumet efter den flash back som Sture genererade.. Blir OT annars.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-04 20:32
Audi A5 SB

För övrigt kan man konstatera att Golf stod sig bra i testet. "Mästare med marginal". Så även i TV:s test.

Nä, jag är inte tyskfanatiker, Opel och Ford vann ju inte;-)

#5 • Uppdaterat: 2012-12-04 22:03
Rustan Werling

Finns inte till iPad än. Kan inte ViB vara lite snabbare med att släppa tidningen i digitalt format? Det dröjer alltid någon extra dag innan man köpa den i Qiozk-appen

#6 • Uppdaterat: 2012-12-04 22:15
Rustan Werling

Ett annat önskemål är att ni arbetar lite mer med den digitala varianten av tidningen. Nu är det i princip en inskannad version av tidningen.

Aftonbladet har en lite trevligare version där dom har arbetat mycket med gränssnittet. En trevlig funktion skulle vara om ni la in lite multimedia i artiklarna, t.ex i en artikel om Kia Ceed så kunde ni lägga in en film i artikeln. Filmen har ni ju redan från hemsidan.

Det skulle ge ett mervärde till den digitala versionen och för min del skulle jag inte ha något emot om detta medförde en prishöjning, 38 kr som det kostar i dagsläget är faktiskt billigt. Jobba lite mer med den digitala versionen, lägg in lite extra funktioner, kanske lite bonusmaterial och sen kan ni höja priset till 45-50 kr.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-05 23:42
nek0

Att ge Vw golf 7 full pott för säkerhet, utan att den har något helljus är för mig en gåta.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-06 07:34
Sture H (ej verifierad)

Lite onödigt med en ny Golf, 6an kom ju nyligen och såg likadan ut.

Jag vill ge lite ris till Vi bilägare. Som ger minus i omdömet om Golf för en sådan sak som design, sådant gör ni ofta. Någon diskret åsikt i texten kan ni ge om ni nu måste trolla lite men inte mer ty design är en smaksak.
Golf är modiga då de gör en snygg, tuff bil som inte ser ut som någon japansk plastleksak designad för en 10-årig grabb in -och utvändigt. Allmänt trevlig design in-och utvändigt och okej runtomsikt. Klassiker!

I övrigt i det hela ett bra nummer.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-06 11:38
Magnus Wassén

Rustan: Vi kommer att utveckla den digitala utgåvan av Vibilägare med fler bilder, filmer, etc. Den kommer fortfarande att vara baserad på papersprodukten men innehålla lite mer material. Självklart ska den finnas digitalt samtidigt, eller rent av innan, den finns i handeln.

#a • Uppdaterat: 2012-12-06 14:00
N-iklas

Golfs största svaghet är designen och självklart vill den som älskar Golf därför hävda att design är betydelselös.

Design är inte alls betydelselös för den är ett mått på vad biltillverkaren prioriterar, vad man försöker sälja på, den visar vilken kunskap och kompetens man äger för att skapa och utforma bilar på alla övriga områden utom de strikt tekniska.

Den visar om man bara är ute efter att tjäna pengar och sälja en produkt eller om man faktiskt har ett känslomässigt engagerat förhållande till den bil man tillverkar.

Ett tillverkare som struntar i design talar samtidigt om att man bara tillverkar en produkt, inte en känslomässigt engagerande skapelse.
Det inger större förtroende att satsa på en biltillverkare som känner något för sin verksamhet än den biltillverkare som bara vräker ut produkter vars känslomässiga sida är totalt åsidosatt och nonchalerad.

Design är det som gör bilen till något mer än ett dött och själlöst verktyg, som ex. Toyota som är något av det dödaste och tommaste som existerar.

Design är det som kan ge bilen mening och intresse även för den som inte har vare sig bil eller körkort.
Design är det som kan göra vissa bilar till konst, kultur, klass, stil, ett stort och inflytelserikt steg på vägen i mänsklighetens emotionella, mentala och intellektuella utveckling.

Ingenstans i samhället existerar en så stor satsning på design som i bilvärlden, inget annat existerar som för ut design i sådana volymer till så många människor med så stor betydelse och därmed samhällspåverkan som bilen.

Design är av avgörande betydelse för alla komplexa skapelser och ett samhälle där detta reduceras till tycke och smak och därmed inte värderar kunskap och kompetens på detta viktiga område blir bokstavligen ett helvete att leva i då allt därmed fungerar långsammare, krångligare, dummare och sämre än vad det kunde ha gjort.

Tycke och smak öppnar istället dörren till vad skit som helst som vilken dummer som helst kan knåpa ihop.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.