Undertill finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Balkar och hålrum saknar nästan helt invändig rostskyddsbehandling och slitskydd finns bara i plattans yttre kanter.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nää, nu igen tidig version och senare version på nya V90 fick betyg 3 fortfarande efter nya V60 fick betyg 4.
Tycker det lutar åt en tvåa! Understryker faktum att "all teknik i dom flesta fall, är en fråga om ekonomi".
Men premium är ju bara hur bilen ser ut och inte rostskydd eller?
"Huv och baklucka saknar invändig behandling och limtätade skarvar" jävligt dåligt att de inte har behandlat bakluckan invändigt;)
Men om nu bakluckan är av plats, som det står på andra raden. Är inte då invändig behandling lite onödigt, eller...
"Men om nu bakluckan är av plast, som det står på andra raden. Är inte då invändig behandling lite onödigt, eller..."
- Tänkte inte på det... ;-)
De var lite så jag menade. Lite konstigt att de klanka ner på de?
Baklucka av plast saknar invändig behandling...
Och huven av aluminium saknar också invändigt skydd.
Inte ofta jag har sett plast och aluminium som rostar, men visst, kanske kan inträffa?
I Bohuslän rostar ju det mesta.
Det finns flera felaktigheter ViB's utlåtande om S och V90. 2011 skrev man om V70 att motorhuv och baklucka är av aluminium respektive plast, och är därmed "ROSTSÄKRA". V90 har samma lösning med material. Nu skriver man att " Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade." Huven är visst limmad, men har ingen extra tätning eftersom den är av aluminium. Att "bakdörrarna är bara delvis limmade" är också felaktigt. Jag har påtalat detta, och man har svarat att man kommer att "rätta felaktigheterna". Har ännu inte sett att man gjort det. OBS att det jag tar upp ovan är inte att misskreditera själv testet, men rena felaktigheter i fakta bör påtalas och rättas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.