Volvo. Volvo V60 har ungefär samma rostskydd som S60 och det är ganska bra. Motorhuven är av aluminium. Det sitter bra och täckande innerskärmare i alla hjulhus. Baklucka och dörrar har tätats noga och i dörrarna finns ett lager vax. Under bilen sitter sköldar av plast och där de inte täcker har plåten fått ett överdrag av slitskydd.
Undertill finner Vi Bilägares rostexpert en mängd skarvar som helt saknar tätning och en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Det är sparsamt med vax i balkar och sparklådor. Bilen är skyddad precis där det behövs, inte mer.
Några stänklappar har inte Volvo kostat på. Det kan innebära risk för rostangrepp vid bakskärmarna, där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Testbilen hade redan blästringsmärken i lacken på sparklådorna.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V60 D3Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.