Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 (2014)
Rost

Rosttest: Volvo V60 (2014)

Publicerad 27 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

 

Volvo har ett omfattande rostskydd. Motorhuven är av aluminium, bakluckan och dörrarna (bilden) är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt.

På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också ett par skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts. I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt.

Stänklappar är inte standard och det finns viss risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.