Nästa artikel
Rosttest: Volvo V40 Cross Country (2013)
Rost

Rosttest: Volvo V40 Cross Country (2013)

Publicerad 4 juli 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Motorhuven är tillverkad av aluminium och resten av karossen är av plåt. Bränslepåfyllningsröret är rostfritt, liksom avgasrörets ände.  De flesta skarvar, i huv, dörrar och baklucka, är noga tätade och inuti hålrummen finns rikligt med vax.

Underredet täcks av sköldar som är gjorda av pressad, plastad lump. Under dessa är karossen bara grundlackad och vissa skarvar otätade.

I bakkant på sparklådorna finns en kant där lort kommer att lagras. Sprutet från hjulen träffar sparklådornas nedåtriktade skarv. Volvo tar 795 kr/par för stänkskydd. Den aluminiumfärgade tröskellisten (extratillbehör till Cross Country) kan hålla kvar en del smuts mot karossen.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V40 Cross Country D4
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.