Volkswagen Touran.
Volkswagen har kostat på bilen ett bättre slitskydd än på gamla Touran. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av plåt. Väl limmad motorhuv som saknar behandling på insidan, men ovanligt stora ventilationsslitsar kompenserar en del. Baklucka med väl limmade kanter och behandlad insida.
Filtinnerskärmar bak, bra skärmkantkonstruktion. Plastinnerskärmar fram, väl täckande kant mot framskärmar. Väl limmade och på insidan behandlade dörrar. Stora täckskivor undertill, snålt med tätningar men bra behandling inne i balkarna. Inget som helst slitskydd under täckskivorna, däremot har VW baktill under bilen kostat på ett bättre slitskydd än på gamla Touran.
Tätning vindrutestolpe/framskärm av icke fuktsugande typ.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Filtinnerskärmar bak, bra skärmkantkonstruktion. Plastinnerskärmar fram, väl täckande kant mot framskärmar. Väl limmade och på insidan behandlade dörrar. Stora täckskivor undertill, snålt med tätningar men bra behandling inne i balkarna. Inget som helst slitskydd under täckskivorna, däremot har VW baktill under bilen kostat på ett bättre slitskydd än på gamla Touran.
Tätning vindrutestolpe/framskärm av icke fuktsugande typ.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur i h.......... kan du vite det om en bil som knapppast har kommit i salg.
Han spår i kaffesump!
brut 33, skaka på huvudet så kanske det ramlar ned en polett som gör att du slipper idissla?
Brut 33, vad duktig och kunnig du är!
Jo - Brut 33 verkar ju väldigt kunnig...eller ? Och hur var det med "tokar"....
brut 33, kalla dig Sec 33 så blir du mera smakfull?
Sec 33, Hade du haft ett litet uns av kunskap om korrosion och bilar, så hade du inte behövd att flamsa så här i denna tråd. Envar är ju salig i sin tro. Hur många VW har du haft? Av dina skriverier att döma är svaret 0?
Rostbetyget går inte riktigt att ta på allvar längre tyvärr. Exempelvis får VW nästan uteslutande betyg 4 vad man än gör, medan Toyota får nästan uteslutande betyg 2 vad man än gör. Så stor är inte skillnaden och rost kommer på båda. Båda kommer dessutom förmodligen klara bilprovningen utan problem 15 år/30,000 mil.
Det finns inte heller nån bedömning av lackkvalitet, kanske det mest avgörande när det gäller rost.
Förstår inte riktigt varför Vi bilägare envisas att presentera dessa rost-tester som nyhetsartiklar. Och eftersom det nästan alltid är samma betyg för dom olika märkena så är det ju inga nyheter.
Jag tycker också att Vi bilägare bör ompröva betyget 2 för Toyota, som ju är underkänt. Klart man inte vinner några nybilstester om man lägger stor vikt vid rostskydd och tror att rostskyddet är så dåligt att det får underkänt. Nej, detta stämmer inte och är riktigt dålig konsumentupplysning. Finns f.ö. få märken som ger så få problem för oss bilägare som Toyota, om det nu är det man prioriterar.
Betyg 4 och betyg 5 riskerar dessutom att bilköpare vaggas in i falsk säkerhet. För även om det är mycket rostskyddsmedel under bilen (nåt som Vi bilägare skattar högt) så kommer den försvinna rätt snabbt, inom ca 5 år.
Vidstige, du har rätt! Vib tittar på hur rostskyddet ser ut och med ledning därav spår hur skyddet kommer att skydda mot rostskador i framtiden. Därav skillnaden i betyg. De tror 4 på VW och tror 2 på Toyota.
T.ex. galvaniseringens tjocklek som jag förstått skiljer en del, bör ju ha en inte så liten betydelse.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.