VW Polo har väl skyddade dörrar, men under plastsköldarna anas början till ytrost.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Polo har kaross av stålplåt, med stötsköldar i plast. Motorhuven är inte behandlad och är inte limtätad i hörnen. Plaststopp i framskärmarnas bakändar är numera av hårdplast. Polo har plastinnerskärmar. De främre skyddar också skärmkanten, men bara nedtill och har springor där smuts och väta kan tränga in. Dörrarna är vaxbehandlade inuti och har väl skyddade skarvar.
Bottenplattan skyddas av plastsköldar. Balkar och hålrum är vax-behandlade och karossens övriga synliga skarvar är bra tätade. Polo har plasttank som är fäst i rostfria band. Ytrost kan skönjas på vissa detaljer under plastsköldarna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Polo har kaross av stålplåt, med stötsköldar i plast. Motorhuven är inte behandlad och är inte limtätad i hörnen. Plaststopp i framskärmarnas bakändar är numera av hårdplast. Polo har plastinnerskärmar. De främre skyddar också skärmkanten, men bara nedtill och har springor där smuts och väta kan tränga in. Dörrarna är vaxbehandlade inuti och har väl skyddade skarvar.
Bottenplattan skyddas av plastsköldar. Balkar och hålrum är vax-behandlade och karossens övriga synliga skarvar är bra tätade. Polo har plasttank som är fäst i rostfria band. Ytrost kan skönjas på vissa detaljer under plastsköldarna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det måste nog vara en tysk bil för att få en 4:a när man redan ser ytrost på en ny bil eller hur förklarar man det?
Ytrost, åter inte så spännande. Man får väl anta att det är på komponenter som det inte är någon fara om det blir ytrost på och att det sammantaget är bra.
Men måste säga att jag också blev lite förvånad över 4;an efter att ha läst rosttestet.
Dom här plastsköldarna är ett otyg som automatiskt borde rendera minuspoäng i rostbetyget. Förr eller senare letar sig fukt och smuts in under dom och där är då oftast endast grundmålad plåt...
Men det är billigare att skruva dit plastsköldar än att lägga på ett ordentligt rostskydd som tex Opel gör.
VW har sparat in på mycket senaste åren, på i grunden rejäla och bra bilar, när kommer detta att synas i försäljningen?
Än en gång stupar vi bilägares betygssättning på näsan.
Har man någon ambition att ge konsumentupplysning så får man faktiskt ta steget in i framtiden och inte stå kvar i medeltiden.
5 nivåer fungerar inte längre, på senaste tiden har en mycket bra och en klart dålig fått precis samma betyg upprepade gånger och nu händer det igen.
Nivån måste höjas till 6 eller 7 så att bra och dåliga kan skiljas åt.
Polon har helt enkelt fått ett överbetyg .
"Motorhuven är inte behandlad och är inte limtätad i hörnen. "
"Ytrost kan skönjas på vissa detaljer under plastsköldarna."
Poängen är att Opeln har ett bättre rostskydd än VW vilket inte syns i betyget.
Ja, Sigge. Snacka du om fanatism... Du kan ju läsa dessa rosttester så kanske även du ser att Corsan inte har dom missar som VW gjort.
Sigge Nn du pratar förmodligen som du har förstånd, VW har en god rostskyddshistoria skriver du ! Jo ja tackar ja. Va du med på 70 och 80 talet när dörrar och kombiluckor rosta med stora fina rostrosor mitt på dörr och lucka.
SiggeNn Ber om ursäkt om du tog illa upp ang förståndet, Ja vart lite ivrig bara, Men du kan väl ge nåt exempel på oplar då som rostade långt in på 90 talet men kom inte dragande med nån vectra från 89 bara, jag har tidigare pratat om opel i modern tid hur rostskyddet bättrats då menar jag 15 senaste åren.
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_html/980406.html
Men denna modell ersattes ju för 19 år sedan, dock så är det 90 tal.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.