Volkswagen Passat har en kaross helt i stålplåt. Bilen har fuktbindande innerskärmar bak, stänklappar saknas och bakluckans dräneringshål är igentäppta. Plastsköldarna som täcker större delen av underreden är heller ingen optimal lösning, särskilt som plåten under dem är helt obehandlad.
Skarvarna i fjäderbensholkarna fram är emellertid ordentligt tätade. Dörrar, huv och baklucka är invändigt vaxbehandlade, liksom alla hålrum under bilen.
Skärmkanterna bak och innerskärmarna fram är av bra konstruktion. Både bränsletank och reservhjulsbalja är i plast och banden som håller upp tanken är gjorda i rostfritt stål.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning. Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI, 140 hkBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.