Volkswagen Golf.
Vettig grundkonstruktion, men framtida rostfälla finns. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Volkswagen Golf.
Volkswagens kaross är helt i stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har en invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade.
Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel. De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria.
Framför framdörrarna finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpade skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel. De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria.
Framför framdörrarna finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpade skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Japsen vill du beskriva hur en rosttest skall gå till då, du som vet?
Jo Japsen har naturligtvis rätt.
ViBs rosttest är ju bara antaganden.
Nej en riktig rosttest skulle naturligtvis gå till så att ViB köpte bilen och körde den i ur och skur i 12 år och sedan tittade på hur den klarat sig.
Sedan kunde man skriva om det i tidningen så att alla spekulanter på att köpa en tolv år gammal bil kunde få reda på det.
(Obs att jag kanske verkar cynisk!)
Lite märkligt att man har "skumgummi/skumplast" i Golf 7 när man hade hårdplast på motsvarande detaljer i Golf 6. Nu är det ju inte öppna porer utan slutna men som Kapten säger så kan det ju bli liggandes fukt mellan skärm och "skumgummit". Jag tror som sagt inte att det suger åt sig fukt - så verkar det inte om man kollar på utförandet.
Sen ser vi fram emot Japsens metoder att avgöra hur bra rostskyddet är på en ny bil. Och brut 33 tycks ju veta nåt som inte ViBs rosttestare vet så dessa kunskaper skall också bli intressanta att få kännedom om.
Nu har jag inte haft nån Golf 7 i 10 år eller så (ja - det har som alla vet ingen haft) men tidigare VW-bilar jag ägt har klarat korrosionen mycket bra. Men jag kanske har haft tur. Sen skall det villigt erkännas att den enda bil jag haft riktigt länge var en Jetta -82 och t o m den klarade korrosionen utmärkt märkligt nog. Övriga bilar brukar jag äga typ 4--5 år så det vore väl skit om dom skulle rosta under den tiden.
saabnisse :-D gillar ditt inlägg.
Saabnisse, vem tror du är intresserad av ett 12 år gammalt rosttäst? Japsen kanske om det gäller en VW Auris?
S-E S - kanske Japsen eftersom han inte gillar ViBs nuvarande rosttester... Och sen finns det väl en till skribent här på forumet som ständigt propagerar för att man skall kunna beställa förstärkt rostskydd som ett tillval vid tillverkningen.
Mina VW-bilar har dock klarat sig helt från lacksläpp och annan synlig rost men jag kanske haft tur.
S-ES, jag menar naturligtvis att de kan få reda på vilken bil de skulle ha köpt tolv år tidigare!
Antaganden eller inte, VIBs tester är väl kanske en fingervisning ändå. Men de är ju som de skrivs tidigare i tråden att de visar sig senare i bilens liv beroende på hur den körs och vilken omvårdnad den får.
Nog kan VW - bilar drabbas av lacksläpp. Men det är ju inte rost. Att sedan en bil med lacksläpp som inte åtgärdas på många år, börjar rosta kanske verkar övertydligt.
Mina egna erfarenheter är att metallic-lacker oftare får lacksläpp än solida lacker.
ViBs rostinspektioner är förmodligen den bästa deklaration över rostskydd som vi kan få och jag tycker det är utmärkt att den görs.
Att det sedan finns personer som inte tror på den, antingen för att den sänker deras favorit, eller för att de har erfarenhet av att samma märke rostade på 1980- talet, spelar ju faktiskt mindre roll i sammanhanget.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.