Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Up (2012)
Rost

Rosttest: Volkswagen Up (2012)

Publicerad 28 september 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Invändig behandling saknas i huv och baklucka, som dock har bra tätningar i plåtomvikningarna. Inuti dörrarna finns däremot ett effektivt rostskyddsvax och samma sak gäller för balkar och hålrum under bilen.

En mindre bra detalj är ljudisoleringsmassan vid A-stolparna. Den suger åt sig fukt och kan bli en framtida rostfälla. Bilen saknar också innerskärmar bak men, precis som i fallet Twingo, har det kompenserats med rejäl PVC-behandling.

I övrigt är nya VW Up bra rustad för att stå emot rosten. Underredets slitskydd är klart godkänt, och samma sak gäller tätningen av de nedåtvända skarvarna i dörrtrösklarna. Men sätt dit ett par stänklappar fram!

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Up.
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.