Nästa artikel
Rosttest: Toyota Yaris (2013)
Rost

Rosttest: Toyota Yaris (2013)

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

I huv, backlucka och dörrar har det sprutats in ett tjockt medel som ligger i klumpar och inte skyddar särskilt bra. Inte heller undertill är bilen bra behandlad. Det finns öppna skarvar och balkarnas insidor är obehandlade.

Längs med sparklådorna sitter plastlister och under dessa kommer grus och saltmättad lort att samlas. Några stänklappar, som skulle kunna skydda skarven vid sparklådorna, har inte Toyota kostat på (men det finns som tillbehör).

Innerskärmar finns bara fram och de täcker inte så bra. Det finns öppna plåtskarvar som utsätts för våldsamt hjjulsprut. Bak saknas innerskärmar och i hjulhusens framkant finns en hylla där våt lort kan lagras.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Yaris 1,5 HSD Active
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-02 10:45
lassej

Rekomenderar en fullständig rostskyddsbehandling så fort du köpt (RULLAT UT UR BILHALLEN) kosta på det istället för en massa lul lull,då har du en bil som håller i flera år .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.