Toyotas rostskydd verkar till en början lovande, när vi låter fiberoptiken titta in i framkant på huven, inuti bakluckan och dörrarna. Det är sprutat med rostskyddsmedel, vilket nog kan hjälpa upp det faktum att tätningen av plåtfogarna inte räcker ut i hörnen.
Men ju längre ned vi undersöker bilen, desto sämre blir skyddsbehandlingen. Innerskärmarna fram täcker inte särskilt bra och det finns öppna plåtskarvar som utsätts för våldsamt hjulsprut. Bak saknas innerskärmar och i hjulhusets framkant bildar plåten en bred hylla där våt smuts kommer att lägga sig i tjocka lager.
Längs med sparklådorna sitter plastlister och under dessa kommer massor av grus och saltmättad lort att samlas. Några stänklappar vid framhjulen, som skulle kunna skydda den öppna skarven vid sparklådorna, har inte Toyota kostat på. (Men det finns att köpa som extra tillbehör).
Underredet är häpnadsväckande dåligt behandlat. Förutom ett par små områden med PVC-plast består skyddet av grundlack. Det finns en mängd öppna skarvar och någon behandling inuti balksystemet står inte att finna.
– Bilen kan nog hålla sig snygg utanpå, men undertill kommer rosten snart, säger Vi Bilägares expert. Han ger skyddet en tveksam tvåa i betyg.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Yaris 1,33 StyleBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha, en bil som kommer att rosta friskt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.