Mycket plast under bilen, under denna är slitskyddet dåligt och den lackering som finns väldigt tunn. Testbilen hade inte gått mer än cirka 200 mil men vi fann tydliga rostangrepp inne i länkarmarna fram. Hålrum och balkar under bilen saknar behandling, men de flesta skarvarna undertill har bra tätning.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om inte annat så borde den vara svår att hålla ren med alla dessa "skrynklor".
Ja de där bucklorna ser inte för bra ut enligt mig. Ang artikel så är det precis enligt mina egna erfrenheter av Toyota. Har haft ett par som maskinellt gått jättebra oavsett ålder och mil. Men vid 10 år och över 20k mil så är många Toyotor som kexchoklad under.
200 mil och rost är dåligt, känns inte som ett så stort märke som Toyota skulle tabba sig så.
Frågan är väl vem som tillverkar länkarmarna och om man inte missat något vid upphandling av komponenter till bilen.
Men man lär sig av misstagen som det brukar heta, får hoppas Toyota löser det framöver.
Ingen fara, det målas över vid första sevicen eller återkallalse, vilket som kommer först.
Det här visar tydligt hur otillförlitliga ViBs rosttester är.
Att man observerat rost innebär endast att ViBs testare inte vet hur rost ser ut.
Toyotas bilar kan inte rosta, de är tillverkade av en speciell magisk plåt som inte kräver någon behandling, det är därför lackskiktet är så tunt som möjligt för att minska vikten och möjliggöra den låga bränsleförbrukningen.
De går ju i ur och skur med, inget lätt klimat i Sverige med slask och salt. Till och från frissan, måste bli flera hundra mil per år för dess permanetade brukare. Toyotas hissnande effekt på låga varvtal inbjuder ju dessutom till ett tempo som verkligen frestar på dess tekniskt revolutionerande uppbyggnad.
Min Honda Civic behövde rulla mer än det dubbla innan rosten blev störande och jag fick den delvis omlackad.
Men då har du nog kört utomhus Mäkinen.
Så förutom den skitfula designen så rostar den också, bilen uppfyller verkligen alla negativa fördomar om Toyota.
Hej Stoor kör man bara lite drygt 400 mil per år så låter det som om man bara kör dessa få mil på sommaren och slipper salt och sand. Och då rostar ingen bil sönder och samman på 7 år :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.