På Avensis har motorhuv och baklucka behandlats men med ett för tjockt skyddsmedel som klumpat sig och därför inte ger optimalt skydd. Balksystemet är helt obehandlat. Undertill finns många karosskarvar men bara ett fåtal har tätats. Sköldar av filtliknande plastmaterial täcker delvis chassit. Innerskärmarna är också av detta material vilket innebär risk för att det binder fukt och bildar en grogrund för rost.
Bakskärmarna har en smuts- och fuktsamlande hylla. Karossvecket vid bakskärmen skyddas bara av en tunn plastfilm som inte är beständig och stänkskydd saknas, vilka annars kunnat skydda.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Avensis 2.0 D Kombi ExecutiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är märkligt att bilfabrikanterna alltid kan skapa en massa bling-bling, men inte kunna rostskydda en bil! Har sett så rostiga bilar i Australien, att jag trodde det inte var möjligt! De behöver ej heller besiktiga sina bilar förrän vid försäljning!!
Att behöva rostskydda en bil för mellan 6-8000:- nät den är ny, är ju helt vansinningt, när det går att göra avsevärt billigare när bilen produceras! Men då ska det plötsligt sparas och tjänas pengar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.