Suzuki Swift är tillverkad helt i galvaniserad plåt. Motorhuvens och bakluckans plåtskarvar är skyddade genom limning. Men de viktiga platserna, det vill säga i hörnen, har roboten missat. I motorhuvens framkant finns rostskyddsmedel men på fel plats. Dörrarna är sporadiskt sprutade i nederkant med en tjock produkt.
Dörrskarvarna är skyddade genom limning men man har missat hörnen. Det finns risk för blästringseffekt på nederkanten av C-stolpen eftersom dörren delvis ligger innanför karossen och skyddande folie saknas. Swift har plastinnerskärm fram och bak. Dörrtrösklarnas underkant täcks av en plastlist. Den gör mer skada än nytta och samlar smuts och fukt.
Undertill finns ett PVC-lager. Hela bakvagnen är oskyddad och har många otätade skarvar. Balkarna är oskyddade inuti. Bränsletanken är av plast men påfyllningsrör av plåt. Swift saknar stänklappar. ”Man har använt fel produkt och dessutom inte lyckats få den på rätt plats”, kommenterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki Swift 1.2 ExklusiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.