Yetis kaross är helgalvaniserad. Huvkonstruktionen har väl utförda tätningar men invändig behandling saknas. Bakskärmarnas konstruktion är bra förutom att bakdörren utgör en del av skärmens främre del (se bild). De bakre hjulhusens innerskärmar är av filtliknande, fukthållande material, medan innerskärmarna fram är av hårdplast. Avgassystemet är av plåt, förutom de två bakre ljuddämparna och röret dem emellan.Bränsletanken är av plast. Dörrarna har väl utförd tätning och är behandlade invändigt. På undersidan är de viktigaste skarvarna väl tätade och bilen är ordentligt behandlad i hålrum och balkar.
Rostskyddsgaranti:12 år
Rostskyddsgaranti:12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Yeti Outdoor Driver's Edition 2,0 TDI 4x4 DSGBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Plåt är inget material. Skulle bli förvånad om inte hela avgassystemet är tillverkat av plåt. Frågan är om de bakre ljuddämparna och röret dem emellan är tillverkade av plåt i rostfritt stål eller av galvaniserad plåt?
Gå in på http://www.skodaklubben.com/ och titta på ägare till Skoda Yeti och se på deras rostproblem på modellen eller läs nedan
Skoda Yeti rostar. Jag har en 2010 där alla 5 dörrar hade små rostblåsor efter 2 år. Skoda tog på sig att lacka om alla 5 dörrar. 11 månader senare är det ännu mer rost som kommer fram. Nu vill de inte lacka om igen. Tydligen har Skoda problem med galvaniseringen på dörrarna. Resten av bilen är utan rost (som det brukar vara på nya bilar). Nu måste jag själv bekosta köp av 5 nya dörrar (ingen ide att lacka ännu en gång). Vad ska jag göra? Helt sjukt ha en tokrostig bil som är 3 år gammal.
med flera
Skoda har en mycket tunn förzinkning plus en billigare lack.
Man får vad man betalar och i det här fallet stämmer det bra.
Det diskuteras mycket om Skoda Yeti:s 1. rostande dörrar och 2. Filtinnerskärmar bak som sägs vara pådrivande av rost där. I sammanhanget är det svårt att hålla isär om man vid årsangivelser menar modellår, tillverkningsår eller år då en test utförts. ex. "Rosttest: Skoda Yeti (2014)". Vad avser denna årsangivelse? I sammanhanget skulle det vara intressant att veta om det från Skodas sida vidtagits några förändringar i tillverkningen för att motverka/förhindra problemen och vid vilken tidpunkt (tillverknings år och månad). Filtskärmarna sägs behålla fukten men vad vad beror rostbenägenheten på dörrarna på. (dålig galvanisering, dålig lack, bristande rostskydd på insidan, eller material som inte trivs tillsammans ??) Skulle situationen kunna förbättras genom skuddsbehandling av dörrar och bakskärmar om den utförs innan rost fått något större grepp om situationen?? Bättre med korten på bordet än yviga kommentarer med faktabrist.
sign. Jonte
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.