Nästa artikel
Rosttest: Skoda Yeti (2014)
Rost

Rosttest: Skoda Yeti (2014)

Publicerad 16 maj 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Yetis kaross är helgalvaniserad. Huvkonstruktionen har väl utförda tätningar men invändig behandling saknas. Bakskärmarnas konstruktion är bra förutom att bakdörren utgör en del av skärmens främre del (se bild). De bakre hjulhusens innerskärmar är av filtliknande, fukthållande material, medan innerskärmarna fram är av hårdplast. Avgassystemet är av plåt, förutom de två bakre ljuddämparna och röret dem emellan.Bränsletanken är av plast. Dörrarna har väl utförd tätning och är behandlade invändigt. På undersidan är de viktigaste skarvarna väl tätade och bilen är ordentligt behandlad i hålrum och balkar.

Rostskyddsgaranti:12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Yeti Outdoor Driver's Edition 2,0 TDI 4x4 DSG
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-16 12:07
B Englund

Plåt är inget material. Skulle bli förvånad om inte hela avgassystemet är tillverkat av plåt. Frågan är om de bakre ljuddämparna och röret dem emellan är tillverkade av plåt i rostfritt stål eller av galvaniserad plåt?

#2 • Uppdaterat: 2014-05-17 19:11
Uff.

Gå in på http://www.skodaklubben.com/ och titta på ägare till Skoda Yeti och se på deras rostproblem på modellen eller läs nedan

Skoda Yeti rostar. Jag har en 2010 där alla 5 dörrar hade små rostblåsor efter 2 år. Skoda tog på sig att lacka om alla 5 dörrar. 11 månader senare är det ännu mer rost som kommer fram. Nu vill de inte lacka om igen. Tydligen har Skoda problem med galvaniseringen på dörrarna. Resten av bilen är utan rost (som det brukar vara på nya bilar). Nu måste jag själv bekosta köp av 5 nya dörrar (ingen ide att lacka ännu en gång). Vad ska jag göra? Helt sjukt ha en tokrostig bil som är 3 år gammal.

med flera

#3 • Uppdaterat: 2014-06-14 01:31
Jimi

Skoda har en mycket tunn förzinkning plus en billigare lack.

Man får vad man betalar och i det här fallet stämmer det bra.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-21 21:15
Medlen222043

Det diskuteras mycket om Skoda Yeti:s 1. rostande dörrar och 2. Filtinnerskärmar bak som sägs vara pådrivande av rost där. I sammanhanget är det svårt att hålla isär om man vid årsangivelser menar modellår, tillverkningsår eller år då en test utförts. ex. "Rosttest: Skoda Yeti (2014)". Vad avser denna årsangivelse? I sammanhanget skulle det vara intressant att veta om det från Skodas sida vidtagits några förändringar i tillverkningen för att motverka/förhindra problemen och vid vilken tidpunkt (tillverknings år och månad). Filtskärmarna sägs behålla fukten men vad vad beror rostbenägenheten på dörrarna på. (dålig galvanisering, dålig lack, bristande rostskydd på insidan, eller material som inte trivs tillsammans ??) Skulle situationen kunna förbättras genom skuddsbehandling av dörrar och bakskärmar om den utförs innan rost fått något större grepp om situationen?? Bättre med korten på bordet än yviga kommentarer med faktabrist.
sign. Jonte

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.