Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb (2017)
Rost

Rosttest: Skoda Superb (2017)

Publicerad 22 september 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Skoda Superb.
Limningen är okej, men dräneringslösningar kan orsaka problem. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuven har hyfsad limning i skarvarna men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas.

Innerskärmar av filt bak, av plast fram. Dörrarna har väl behandlad insida och dräneringshål på ”utsidan” mot dekorlist i nederkant, en lösning som eventuellt kan orsaka problem. Icke fuktsugande plastisolering vid vindrutestolpe/framskärm – bra. Trösklar/balkar har noggrann invändig behandling. Plastsköldar täcker underrede, inget rostskydd under dem.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-22 20:05
GF

Konstig att den svarta liggande triangel nedre vid strålkastare och ser löjligt ut, varför? :-(

#2 • Uppdaterat: 2017-09-22 20:32
N-iklas

Man förväxlar väl inte en klar lampa med blinkers så ofta, däremot ser det töntigt ut när en dyr stor bil kör med så billig funktion och utrustning som lampa i dimljuset som tänds i svängar, billiga småbilar är en annan sak.
Rostbetyget här förefaller annars vara en väldigt svag 4.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-22 20:40
Vidstige

Niklas, ja mycket märkligt att bilen kan få betyg 4 när den har mycket lite rostskyddsmedel.
Och när man ger Volvo betyg 3.
Det är nåt mycket skumt med VAG och Vi bilägare.
Men kanske var det där med rostskyddsmedel i dörrar, balkar och hålrum.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-23 01:40
Reinhard

Lampor som tänds när man svänger kan väl knappast vara något att klaga på.
Många gånger hjälper dessa att se vart bilar är på väg när förarna missar att blinka.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-23 12:38
Axa

Hur man kan missuppfatta blinkers och är dimljus är för mig märkligt. Det är som att inte se skillnad mellan strålkastarna fram och dom bak.
Att ha en enkel och billig lösning med dimljus som tänds vid sväng betyder inte att den är dålig. Det kan vara tacksamt att den tänder upp när man kör i stan i höstmörker och där det är dålig gatubelysning.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-23 12:44
Reinhard

brandt,det är inget alternativ till blinkers.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-24 10:42
mso 1000

Det är i alla fall bra med denna funktion på mörka gator och innergårdar osv det råder det ingen tvivel om.
Man fattar inte hur bra funktionen är förrän man använt den i praktiken.
På tal om rost som knappast är några problem i dagens bilar.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-24 21:50
HT19

Ingen japansk bil och en 4a? Nja det är nog nått skumt här precis som toyotastige säger....
Kanske Skoda har skickat tjeckiska korvar och öl till rostskydsmetoder?

#9 • Uppdaterat: 2017-09-25 11:31
N-iklas

Billig "kurvlampa" är kanske normalt för andra men är man van vid Opel är det en töntig och just simpel lösning.
Inget som hör hemma på en stor och dyr bil, där en mer avancerad teknik skall användas.

#a • Uppdaterat: 2017-09-25 11:44
mso 1000

N-iklas. Kurvlampan sitter som ett komplement i låga farter till dom adaptiva LED strålkastarna som har samma adaptiva funktion som på insignians strålkastare.
Som sagt kurvlampan är riktigt bra i låg fart där det är mörkt och trångt och där man vill få upplyst 90 grader åt sidan.
På tal om rost betyg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.