Skoda Fabia har kaross helt i plåt som galvaniserats. Motorhuven är obehandlad men har en helt ny mycket bra konstruktion och är limmad i sidorna. Inte heller bakluckan är behandlad men med limmade skarvar om än lite snålt i hörnen.
Dörrarna är behandlade med vax inuti och tätningarna är bra förutom lite snålt i hörnen. Fabia har en bra konstruktion av bakre skärmen och är skyddad med plastinnerskärm. Även framskärmen är skyddad av en bra plastinnerskärm. Undertill är bilen skyddad av plastsköldar. Bara mittsektionen där avgasrör och andra ledningar löper är öppen.
Det finns inget extra skydd under sköldarna, förutom tätning av skarvar. Vissa av dem är dock oskyddade. Bilens balkar har en bra inre vaxbehandling. Reservhjulsbaljan är endast grundlackad med skydd i bakkant. Dörrtröskeln har skyddad nedåtvänd skarv. Fjäderholkar är rostskyddade. Bränsletanken är av plast, monterad med rostfria band och har påfyllningsrör i plast. Fabia har rejäla stänklappar fram.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 10 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Fabia 1.2 TSI EleganceBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.