Seat Ibiza är konventionellt konstruerad och byggd helt i plåt. Sparklådornas skarv är riktad nedåt och utsätts för sprut från framhjulen. Stänkskydd saknas. Skarven är emellertid väl tätad.
Bilens underrede skyddas av plastsköldar och under dessa finns många nakna skarvar. Balkarna är dock generöst behandlade inuti.
I övrigt brister den invändiga behandlingen på sina ställen. Inuti huven finns lite vax, liksom i dörrarna, men bakluckan är helt ren inuti. Tätningarna är dock genomgående väl gjorda, vilket skyddar en hel del.
I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte samlar lort.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza 1,2 TSI StyleBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.