Seat Ibiza är tillräckligt bra skyddsbehandlad för att få en fyra i betyg. Den har en konventionell konstruktion med en sparklåda vars skarv är riktad nedåt och utsätts för sprut från framhjulen. Bilen har visserligen stänkskydd, men de är alldeles för små. Sparklådeskarven är emellertid väl tätad.
Den invändiga behandlingen brister här och där. Huven har fått lite vax, dörrarna likaså men bakluckan är helt ren inuti. Tätningarna är dock genomgående välgjorda.
Bilens underrede skyddas av plastsköldar och under dessa finns många nakna skarvar. Kompletterande slitskydd saknas. Balkarna är dock mycket generöst vaxbehandlade. Väl täckande innerskärmar i alla hjulhusen kompletterar rostskyddet. Skärmkanterna bak är modernt konstruerade och lagrar inte smuts och grus.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza ST 1,2 TSI EcomotiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.