Renault Clio är en bil med ovanligt gott rostskydd, som av vår expert belönas med högsta betyget, en femma. Clio har en grundkonstruktion som i sig är motståndskraftig mot rostangrepp. Sparklådorna, till exemepl, har vikts in under bilen och saknar helt rostkänslig skarv. Framskärmarna är av plast.
Huv, dörrar och baklucka är mycket väl tätade och invändigt sprutade med vax. Alla hålrum i balksystemet under bilen har också vaxbehandlats och skarvarna är ordentligt tätade. Underredet skyddas av ett slitlager. Det räcker dock bara till bakaxeln, men karossens bakersta del är inte utsatt för smutssprut.
I alla fyra hjulhusen sitter innerskärmar av plast och skärmkanterna är av en typ som inte samlar på sig lort.
Toppbetyget har dock ett litet minus. Bilen saknar stänklappar och vid bakdörrarna finns en plåtkant som riskerar att blästras av sprut från framhjulen. En skyddsplast skulle inte sitta i vägen.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Clio Sport Tourer TCe 100Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.