På senare år har Opels bilar varit bra rostskyddade och Mokka är inget undantag. I dörrar och balkar under bilen har det sprutats ett tunt och väl täckande skyddsmedel. Underredet har fått ett tjockare slitskydd.
Bakluckan däremot är varken invändigt behandlad eller särskilt väl tätad. Det saknas lim i hörnen. Huven har invändigt rostskydd men i framkant, där sprutet från framförvarande bilar träffar, finns en dåligt tätad skarv under en gummilist. Där är det uppenbar risk för rostangrepp.
Ännu en svag punkt finns framför framdörrarna där hålrummet fyllts med ljuddämpande skumgummi. Det blir genomblött och bör tas bort så fort som möjligt.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Mokka 1,7 CDTI 4x4Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.