Nästa artikel
Rosttest: Opel Corsa Enjoy 1.0 Turbo Ecotec
Rost

Rosttest: Opel Corsa Enjoy 1.0 Turbo Ecotec

Publicerad 4 juni 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Opel Corsa har inga plastsköldar undertill, men är väl skyddad genom ett PVC-skikt.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Karossen är helt och hållet av stålplåt, förutom stötsköldar av plast fram och bak. Corsa har väl utförd rostskyddsbehandling i motorhuv, baklucka och i dörrar, dessutom med bra tätning av plåtskarvarna genom limning. Dörrarna har bra dräneringar. Plastinnerskärmarna fram och bak skyddar också flyglarnas bakkant mot däcksprut. Ljuddämpande material i skärmarna är av ej fuktabsorberande typ.

Opel Corsa har inte en enda plastsköld undertill, men är väl rostskyddad genom ett PVC-skikt. Hålrum är också väl skyddade. Den främre tvärbalken är av aluminium. Bränsletank och påfyllning är av plast.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-05 08:20
Janerikbengtsson

Skönt med rostskydd då slipper det bli dyrt i längden och att det är hela 12 års garanti gör ju det hela bättre, så fort man ska sälja en bil brukar ju alla potentiella köpare påpeka rosten så + i kanten för Opel!

#2 • Uppdaterat: 2015-06-05 17:16
Focus

Precis vad Opel behöver, ett plus i kanten för rostskydd efter alla år av nedsättande ord, typ "Gevalia mörkrost" vilket varit svårt att ersätta.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-05 18:24
Reverend Benny

Imponerande, säger samma sak som jag gjorde med nya Astran. Känns som Opel är på rätt väg.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-05 21:04
crylen

Opel har haft bra rostskydd senaste 15 åren väl, Är så trött på att höra dom där gamla ramsorna om naturen genom plåten osv. de säger mer om hur dåligt uppdaterade personerna är.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-06 10:13
Reverend Benny

@Crylen
Frågan är hur lätt det är för den enskilde personen att veta om en bil har bra rostskydd. Att Opel haft bra rostskydd i 15 år, om det nu är sant, är ju inget en köpare kan avgöra genom att titta på en bil.
Rost handlar ju lite om att läsa tester, bilda sig en uppfattning om märkets kompetens inom rostskydd, egna erfarenheter och andras samt lite hur bilen står sig över tid rostskyddsmässigt.
De gamla ramsorna kommer leva kvar, och är ett bevis på hur viktigt det är som tillverkare att inte ta genvägar och låta ekonomer styra. Ett dåligt rykte är väldigt svårt att bli av med.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-06 11:13
crylen

Reverend Benny! De är just genom tester och daglig beskådning av bilparken på vägarna jag uttalar mig, gamla ramsor måste gå i arv. För nu för tiden skryts de om skodor varje inlägg i forumet trots att den vurpade i undanmanöverprovet i Trafikmagasinet i slutet på 70 talet och de är ingen som pratar om Audi 100 77-81 rost rostade bort på några år. Så de är konstigt att vissa bilmärken får dras med gamla synder trots bättring. Mundiarre och okunskap vill jag kalla de.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-06 11:52
Reverend Benny

Men de exempel du nämner är 35 år gamla. Och det kanske är ett bra exempel på att folk glömmer eller att tillverkare som jobbat sig tillbaka tillslut får cred för det.
Audi förde en kampanj där dom pratade friskt om galvaniserade karosser på 80 och 90 talet och Skoda blev ju som bekant uppköpta av VW.
Om nu Opel börjat bättra sig för 15 år sedan så kanske det är nu som det arbetet börjar bära frukt. Ge det 10 år till så kanske det är Opel som får stå som exempel för hur ett bra rostskydd ska se ut.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-06 12:06
crylen

Jo de är väl kanske så, se bara på hur renault tog tag i problemet med rost i slutet på 90 talet och dom ligger ju framkant nu vågar jag påstå, men ja vet inte om alla renaultköpare är medvetna om de heller. De finns mycket att beakta vid ett bilköp men de beror ju också på om jag köper en ny bil som jag behåller i 5 år eller om jag köper en 5 år gammal bil och behåller samma tid då är de ju desto viktigare hur rostskyddet är utfört.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-06 12:54
N-iklas

Finns det något man kan veta om något genom att bara stå och fånstirra på det?
(I och för sig kan jag få veta en del genom att bara se på något men det är helt irrelevant.)
Normalt måste man läsa på den information och de fakta och uppgifter som finns och sedan får man basera sin slutsats på detta och bara leva med att det finns en osäkerhet man inte kan ta bort.

Sånt är livet.

Men istället för detta hemfaller många åt att antingen inte läsa på informationen eller att helt enkelt inte tro på den och istället tro på rena gissningar och spekulationer.
Med argumentet att att om man inte kan få absoluta garantier så kan man inte tro på det som uppges.

Men tro på rena gissningar och vilda spekulationer det gör man med glädje utan minsta betänklighet?

Som (vad man för enkelhetens skull kan kalla) "historiker" skulle jag kunna berätta de mest hiskeliga historier om valfritt bilmärkes historia, alla har proppfullt med lik i garderoben.
(Detta gör jag dock ytterst ogärna eftersom upprördheten tenderar att bli okontrollerbar.)

Människor baserar sin åsikt och tro på det de vet och inte på hur verkligheten faktiskt ser ut.
När jag lärde mig allt en gång för länge sedan fick jag totalt ändra min uppfattning om saker och ting mest hela tiden för det visade sig att det jag tidigare trodde var fel när jag fick veta nya saker jag inte visste förut.

Det är likadant för alla människor, med den skillnaden att de sällan lär sig något nytt och ytterst ogärna och med stor tröghet ändrar en åsikt de tidigare hade.

#a • Uppdaterat: 2015-06-06 14:19
N-iklas

Det råder endast delad mening om vad som avses med ”fakta” ”uppgifter” och ”information” och hur stor volym av dessa byggstenar man skall använda sig av när man skapar sin konstruktion.
Skall man bygga sitt hus på 1 sten eller 1 000?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.