Kombimodellen har fått ungefär samma rostskydd som Astra halvkombi och det är i stort sett bra. Bilens grundkonstruktion är i sig motståndskraftig mot rost. Huven har exempelvis stora ventilationshål och framskärmarnas infästning främjar genomluftning. Tätningarna av huv och baklucka är dock ganska slarvigt gjorda och någon invändig behandling går inte att finna.
Dörrarna är däremot både väl tätade och vaxbehandlade, liksom balksystemet under bilen. Slitskyddet är ovanligt kraftigt. Bilen saknar emellertid stänklappar och det drar ned betyget. Sprutet från framhjulen träffar sparklådans skarv och det finns också risk för att karossen blästras vid kanten på bakdörrarna.
– Jag rekommenderar alla köpare att förse bilen med stänklappar, då kommer den att klara sig bra, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.
Han ger Sports Tourer en fyra i rostskyddsbetyg.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Astra Sports Tourer 1,7 DCTI ecoFLEX ”Sport”Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.