Ampera byggs i USA, där rostskydd sällan har hög prioritet. Men Opeln är faktiskt ett undantag och har hela underredet noggrant rostskyddat både på utsidan och inne i balkar. Batterierna täcks av sköldar och även under dem finns rostskyddsmedel. Motorhuven är av aluminium och behandlad inuti.
Vid bakdörrarna samlas mycket smuts, men tätningen är bra och invändig behandling skyddar. Innerskärmarna fram och bak täcker ordentligt, men det finns inga som helst stänkskydd mot trösklarnas framkant. På testbilen hade dessutom delar av det yttre rostskyddet undertill ”flagnat”, trots att bilen inte gått mer än cirka 1 200 mil.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel AmperaBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.