Hela karossen, till och med tanklocket, är av plåt. Ingen invändig behandling i motorhuv eller baklucka, vars skarvar dock är väl limmade så när som på ett par ”luckor”. Bra stänkskydd fram och bak. Filtinnerskärmar bak, under vilka det helt saknas behandling. Stor smutssamlande hylla i skärmkanterna bak. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller längs- och tvärgående balkar finns ingen behandling alls, bara naken plåt (se bild). I vindrutestolparnas nederdel finns en tjock, fuktsamlande ”isoleringsmadrass”. Plastinnerskärmar fram. Vi upptäckte begynnande rost inne i framvagnsramen – på en ny bil!
Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Nissan Qashqai 1,6 dCi TEKNABetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då passar det väl bra med ett nytt namn nämligen. Nissan Gevalia lättrostad ;) Lättare att uttala, men kanske inte lika lättsåld. Och jag som blev lite intresserad av den bilen först.
Att inte japsen lär sig. Gör ett ordentligt rostskydd innan bilen säljs.Vad gör det om den blir några tusen dyrare.Sedan kan de göra som Merca, sälja den med en trettioårig rostskyddsgaranti.
Jag har beställt en Nissan Qashqai Acenta som förväntas anlända i slutet av juni. Detta var ju ingen rolig läsning. Bör jag rostskydda den gång jag får den? Skulle det räcka med en Dinitrol PLUS behandling för att komplettera upp rostskyddet? Tråkigt att behöva lägga pengar på detta på en ny bil men det lär ju vara värt det. Enligt hemsidan skulle det kosta FRÅN 3925:-. Vad kan detta landa på i verkligheten tro?
Har pratat med Nissan. Man får göra en kompletterande rostskyddsbehandling utan att någon garanti påverkas om den är utförd professionellt. Ringde även och fick även ett prisförslag på rostskyddsbehandling: Dinitrol Plus, 4600:- / Dinitrol ML 5900:-.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.