Fram sitter täckande innerskärmar men i bakre hjulhusen är konstruktionen rostkänslig. Plåten bildar dubbla fickor där lorten ligger tjock, ur en öppen skarv går det att gräva ut vått grus och de breda skärmkanterna är fulla av smuts. Innerskärmar saknas. Underredet täcks av sköldar och under dessa är behandlingen obefintlig. Vid framskärmarna sitter ljuddämpande material som dryper av fukt. Bilen saknar stänklappar och det finns risk för att delar av karossen blästras av hjulsprut.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En elbil har alla förutsättningar att leva riktigt länge, här är det ytterst viktigt att rostskyddet är riktigt bra. Att Nissan försöker ta död på sin Leaf i förtid genom uselt rostskydd är inte speciellt lyckat.
LeifV, snarare Vi bilägare som får skärpa sig snart, att systematiskt ge allt japanskt betyg 2 framstår som ytterst märkligt. Om inte annat måste det finnas bättre och sämre japanska bilar när det gäller rostskydd. Och när Vi bilägare nyligen jämförde 8 år gamla VW Golf med Toyota Prius så såg dom ungefär lika rostiga ut, dvs betygen dom fått stämde inte alls.
"Ljuddämpande material som dryper av fukt" låter sannolikt inte tilltalande ens på japanska.
Betygen bygger ju på prognoser. VAGs bilar är ju bättre skyddade mot rost, än vad de flesta japanska är! Men det hjälper ju föga när lacken inte håller måttet, då kommer ju rosten i förtid hur som.. Förstår inte hur man skulle göra dessa tester annorlunda faktiskt, tror man helt enkelt får vara nöjd med att det finns en biltidning som kollar detta och faktiskt också följer, upp betygen.
Peter B, problemet är att man lägger för stor vikt vid (synlig) rostskyddsmassa. Materialval och konstruktioner är klart mer avgörande. Där kan man dock inte skilja på nånting, alltså får t.ex. i princip alla japanska bilar betyg 2, alla inser väl att variationen är mycket större än så i hur bra dom står emot korrosion. Volvo som slutat med rostskyddsmassa får betyg 3, även det ter sig ytterst märkligt.
Vidstige.. Givetvis har konstruktion och materialval lika stor inverkan på rostskyddet.. Tycker dock att man även tar med detta i prognoserna.. När det handlar om lack, så kan ju den vara lite svårare att avgöra kvaliteten på..
VIB:s prognoser lägger vikt vid materialval, konstruktionslösningar, hålrumsbehandling, tätning av skarvar och falsar, slitskydd på utsatta partier, risk för blästring samt eventuell förbehandling av plåten. Tycker personligen att dessa presentationer är mycket värdefulla för eventuella spekulanter, samt professionellt utförda. Sedan kan man självklart fundera över vissa fenomen som t.ex betyg 3 för Volvos försämrade rostskydd.
Peter B, ja men om i princip alla japanska bilar får betyg 2 så inser man ju att nåt är fel. Alla har ju inte samma rostskydd och det skiljer i praktiken mer än 1 betygsteg när man ser lite äldre bilar och utfallet. Vi bilägare har ju nu erfarenhet från japanska bilar mer än 10 år bakåt från 2000-talet och alla har dessutom förbättrat sina rostskydd och förlängt till 12 års garanti. Ändå alltid samma betyg (2=underkänt). Det blir löjligt och inte trovärdigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.