Nästa artikel
Rosttest: Mitsubishi Outlander (2013)
Rost

Rosttest: Mitsubishi Outlander (2013)

Publicerad 26 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Kaross av plåt. Tätningen i dörrar, motorhuv och bagagerumslucka är väl utförd. Underredet har ett extra slitskydd som täcker mycket bra, pålagt efter fabrik. Däremot är rostskyddet inne i balkar mycket sporadiskt och i motorhuv, bagagerumslucka och dörrar finns inget rostskydd alls.

De bakre skärmkanterna har på insidan en gammaldags ”hylla” där smuts kommer att samlas och på sikt orsaka rost. Stänklappar saknas, tydlig blästringsrisk vid framskärmarna. Tanken är av plåt, ovanligt i dag. Som helhet är rostskyddet inget vidare alls, men den extra sprutningen av underredet förbättrar helhetsintrycket något.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Outlander 2,2D Business
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.