Däremot har underredet, som saknar täckande plastsköldar, ett bra och vältäckande slitskydd. Någon invändig behandling i balkar och hålrum finns dock inte. Bakläxa får även de bakre skärmkanternas smutssamlande hylla och tröskellådornas nedåtvända otätade skarvar. En annan rostrisk är A-stolparnas fuktsamlande ljudisolering.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag köper nog denna 10 gånger hellre än en gammal 740, och minst lika många gånger hellre än en Octavia. Den är ju riktigt frän å snyggt röd metallic. Sen är ju Mitsubishi oftast problemfria bilar.
Köp två, den ena lär rosta bort innan den gått 10K mil, själv har jag inte sett någon direkt rost på min gamla Octavia.
Tror nog inte den rostar bort på 3 år Vargen.
Men så klart så bra som en Octavia kan ingen bil bli någonsin. Finns ingen varken bränslesnålare, praktiskare, förnuftigare, bra rostskyddad, komfortablare eller säkrare bil :)
Men som en kuriosa har jag på 38 års bilägande aldrig haft en bil som ”rostat bort” värsta var en Saab 9000, som dörrarna rostade på i nederkant, men det var ett fabrikationsfel så alla fyra byttes på garantin.
Inte ens Yarisen vi hade i 8 år förintades av rost, ytrost på länkarmar fanns ju, men sen borde helt klart varit fullständigt upplöst av rost.
En Japan igen..
Octavia är inte bra på något, då den blir bra tack vare det. Den är en all-round bil som klarar mycket, till rimliga pengar. Den är hyfsat säker, lastar mycket, hyfsad komfort, ekonomisk och hyfsat låga utsläpp. Detta med bilar har blivit så "krångligt", om du tolkar mig rätt. Bilen skall kunna köras i terrängen, rymma ett fotbollslag, vara hög, vara tung och ha precis all utrustning som går att få. Varför duger inte en enkel bil längre, som är hållbar på alla sätt (livslängd och miljömässigt)? Ibland fluktar jag in på att köpa en Volvo SUV, och sedan efter en stund så tänker jag...det är då himla irrationellt och fånigt. Varför sitta i en tung "traktor" som väger massor, dyr i inköp mm. Varför inte bara något enklare och bättre för miljön? Jag tror rädsla styr mångas bilval, miljön kommer i sista hand. Nu skall alla ha en EL-SUV.. hahaha, snacka om bakvänt.
Octavia är inte bra på något, då den blir bra tack vare det. Den är en all-round bil som klarar mycket, till rimliga pengar. Den är hyfsat säker, lastar mycket, hyfsad komfort, ekonomisk och hyfsat låga utsläpp. Detta med bilar har blivit så "krångligt", om du tolkar mig rätt. Bilen skall kunna köras i terrängen, rymma ett fotbollslag, vara hög, vara tung och ha precis all utrustning som går att få. Varför duger inte en enkel bil längre, som är hållbar på alla sätt (livslängd och miljömässigt)? Ibland fluktar jag in på att köpa en Volvo SUV, och sedan efter en stund så tänker jag...det är då himla irrationellt och fånigt. Varför sitta i en tung "traktor" som väger massor, dyr i inköp mm. Varför inte bara något enklare och bättre för miljön? Jag tror rädsla styr mångas bilval, miljön kommer i sista hand. Nu skall alla ha en EL-SUV.. hahaha, snacka om bakvänt.
Ser ut som en 740.. Jösses... Har man inget dåligt att säga får man helt enkelt hitta på något :P
Skoda VAR billiga innan VW tog över. Nu är det överpris. Å andra sidan klingade Skoda så gott för 15 år sedan. Skrot och urusel kvalite. Allting är relativt - men Skoda billiga.......
Skrot..
Mitsubishi har genom åren gjort bilar som stuckit ut genom sina små turbomotorer snarare än extrovert design. Och stora instrument, vilket de har ändrat på. Den här bilen ser bara konstig ut, opraktisk och märklig.
För vem och varför? ASX var kanske ingen succé designmässigt den heller, mem den hade en funktionell och komventionell design som passade målgruppen. Tror knappast tidigare ägare av ASX byter till denna nya. Och var är dieselmotorn?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.