Nya A-klass har också motorhuv och framskärmar av aluminium, resten av karossen är av plåt. Skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar är ordentligt limmade. Även vaxbehandligen i dörrar, baklucka och i balkarna är väl utförd.
Rejäla främre innerskärmar av plast och bakre skärmkanter av en konstruktion som inte gynnar rost. Länkarmar av aluminium såväl fram som bak. Alla skarvar i bottenplattan är väl tätade.
På minussidan noteras innerskärmar bak som är tillverkade av ett filtmaterial som på sikt kommer att suga åt sig fukt. Inga stänklappar. Bakdörrarna var oväntat illa inpassade på testbilen – blästringsrisk.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes-Benz A180 CDIBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ser ut som att Mersan skulle ha snäppet bättre rostskydd än Volvon på grund av motorhuv och framskärmar i aluminium.
Men hur kan man använda filtmaterial i innerskärmarna bak, en rosthärd kommer att bildas där efter kort tid.
Jag skulle vilja veta vad som krävs för att någon av dessa vagnar skulle få en femma i rostskyddet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.