Nästa artikel
Rosttest: Mazda 6 2,2 DE Sport Kombi (2011)
Rost

Rosttest: Mazda 6 2,2 DE Sport Kombi (2011)

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Karossen är i stålplåt och saknar stänklappar. I främre hjulhusen sitter innerskärmar i plast medan de bakre har klätts med ett filtliknande och fuktsamlande material. Framskärmarna har en modern och väl ventilerad konstruktion. De bakre skärmarna är sämre med en invikt kant där smuts och fukt samlas.

Motorhuv, dörrar och baklucka är invändigt behandlade men med ojämnt resultat. Bränsletanken är i stålplåt och bottenplattan saknar slitskydd och täcks bara delvis av plastsköldar. De flesta karosskarvarna har tätats men det finns också flera skarvar utan tätning där rosten på sikt får fäste.

Under sparklådorna löper en plåtskarv som ligger illa utsatt mitt i sprutet från framhjulen med framtida rostrisk som följd.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda 6 2,2 DE Sport Kombi
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-04 23:31
Bo Linder (ej verifierad)

Tråkigt att Mazda fortfarande använder filt-innerskärm bak. Har de inte lärt av misstagen! Funderar att köpa annat bilmärke nästa gång!

#2 • Uppdaterat: 2011-03-05 21:52
Nardo (ej verifierad)

Grejen är att jag efter att ha drabbats av en helt ny Renault (med toppbetyg enl ViB i rostskydd, dvs 5 av 5) som rostade och var inne 4 gånger på rostlagning under garantitiden (dvs inom 2 år!) inte litar det minsta på de här utlåtandena. Har haft flera Mazdabilar, även äldre, som aldrig haft några bekymmer med rosten. Har nu en Mazda6 och frågade handlaren vad han tyckte - enligt honom var extra rostskyddsbehandling helt bortkastade pengar för "de rostar inte". Han som dessutom har en egen verkstad i anslutning till bilaffären borde ju vilja undvika missnöjda kunder och rostproblem? Den enda Mazdamodell jag hört talas om som haft rostproblem är min fars Mazda6 av förra modellen som fick rost på bakskärmarna och detta pga en konstruktionsmiss som nu lär vara korrigerad. Detta fixades förstås på garantin.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-06 02:37
Roger Skagerström (ej verifierad)

Hade rost i bakskärmskanterna och bubblor på bakluckan samt två dörrar på min gamla Mazda6. Sköttes dock exemplariskt av garantin.

Förstår dock inte varför filt-innerskärmarna ska vara en så stor negativ post. Sure att de blir lite fuktiga men för att det ska börja rosta så krävs det att metallen bakom nöts ner genom lacken till naken plåt. Det lär inte hända. Rosten i bakskärmarna hade som Nardo skrev med dubbelfalsningen av skärmkanten att göra, inte innerskärmen.

Då de faktiskt fortfarande använder filt-innerskärmarna bak tyder på att de har absolut noll med rostskyddets funktion att göra. Mazda är inte dummare än att de skulle ändrat detta om det haft någon effekt.

Att bilen saknar dessa sexiga stänklappar som ViB älskar så mycket har absolut noll inverkan. Har haft min -08 i snart tre år och det är knappt några stenmärken alls på plasten ens, som sitter precis bakom däcket. För det är ingen plåt där stänklapparna skulle vara. Det är yttertrösklar av plast. Tror även den lilla biten mellan skärmen och tröskeln (under sidoblinkersen) är plast, inte säker dock.

Jag skulle inte vara orolig för att köpa en Mazda pga rosten. Skulle det trots allt bli rost så vet jag att de tar hand om det då de är måna om kunderna.

Däremot borde det vara straffbart att göra en så ful sportgrill som faceliften har. Ser hemsk ut!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.