Nästa artikel
Rosttest: Mazda 6 (2013)
Rost

Rosttest: Mazda 6 (2013)

Publicerad 27 juni 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Tredje generationens Mazda6 har precis som föregångarna plåtkaross, även bränsletanken är tillverkad av plåt. Plasttank, vilket är att föredra, har annars slagit igenom hos så gott som alla fabrikanter. En annan gammeldags konstruktion som lever kvar är inåtvikta skärmkanter bak. Mazda har försökt att motverka rostangrepp här genom att spruta och limma kanterna, nödvändigt med tanke på att fuktsugande filinnerskärmar ligger an mot plåten.

I övrigt har Mazda tagit ett stort steg framåt genom att låta Sverigesålda bilar få en extra rostskyddsbehandling vid exporthamnen i Belgien.  Den bil Vi Bilägare granskat hade en behandling gjord i Sverige, men enligt samma specificerade sprutschema som i Belgien.
Mazda6 har numera vaxbehandling i alla hålrum, såväl i baklucka som i huv, dörrar, tröskellåda och balkar under bilen.  Slitskyddet under bilen är något tunt, men i gengäld täcker plastsköldar större delen av underredet, och de viktigaste skarvarna här är tätade.
Limningen ser till synes välgjord ut och täcker större delen av skarvarna vid baklucka, huv och dörrar. Runt hörnen på huven är det däremot inte tätat. Vid dörrfästena fram finns isoleringskuddar som kan dra till sig fukt och framledes skapa problem. Framskärmarna är bra konstruerade och har också innerskärmar i plastmaterial. Däremot saknas stänklappar och som blästringsskydd på hjulhusen bak har Mazda klistrat på små bitar av plastfilm.

Tröskellådorna har nedåtvända skarvar, och här förekommer diskussioner på Mazdafabriken om att dra ut plastskydden under bilen för att också skydda de skarvarna, men det är ännu alltså inte gjort.
Jämfört med föregångarna är tredje generationens Mazda6 klart bättre skyddad.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda 6 Wagon 2.0 Vision Automat
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-14 14:37
hoff

Har ni hunnit göra en test på en bil som behandlats i Zeebrugge?
Det har ju gått ett tag nu...

#2 • Uppdaterat: 2014-05-14 15:32
Andreas Svensson

Tack för påpekandet hoff, vi har helt enkelt missat att publicera den uppdaterade artikeln. Det ska åtgärdas omedelbart.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-04 00:01
Crossbone

Var hittar jag den uppdaterade artikeln?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.