Stora plastsköldar undertill men slitskyddet är bristfälligt. I A-stolparna finns stora, fuktsamlande ljuddämpande kuddar. Dåligt tätade hörn på bakluckan. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men alla balkar saknar invändig behandling.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hade en Mazda 3 en gång i tiden som rostade något alldeles för jävligt. Trevlig bil, annars. Men synd i dessa miljödagar att det satsas så lite på att få upp livslängden på fordonen. Malus borde utbetalas till de som garanterar en viss livslängd, istället för det meningslösa slaktandet av 1.4 miljarder per år som nu pågår.
.
Den här mazdan saknade förmodligen också behandling i balkar mm.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken
För 20 år sedan rostade balkarna bort på 7 år på Mazda 3.
Har dom gjort en miss igen eller.
Inga nyheter tyvärr, snarare tvärtom. Japanerna är välkända för sin rost i Sverige med Mazda som fanbärare. Däremot är det mycket fina bilar ändå men dom är inte gjorda för vårat klimat. Äger en Miata själv och så länge den enbart få gå sommartid så kommer den klara sig.
Jag litar inte en sekund på dessa rosttester. Om dom skulle stämma skulle frugans förra Yaris varit omvandlad till kompost för länge sedan.....
Och jag som var sugen på en Mazda cx-30 men nu börjar jag undra. Även om jag byter bil ganska ofta.
Jag har ägt en antal Mazda-bilar av olika åldrar, senast en 2004 årsmodell Rx-8. Den var 100% rostfri när jag sålde den för två år sen. Faktum är att ingen av dem har visat några rosttendenser, tvärtom några av dem har varit bland de mest rostresistenta bilar jag ägt, bl a en -85 års modell Rx-7, som var helt sandblästrad plåtren bakre hjulhusen av sprut från bakhjulen. Den höll sig trots detta helt rostfri under de fyra år jag ägde bilen. Däremot har några av de bilar som fått toppbetyg i ViBs rosttest varit rena rostburkarna. Min Renault Megane var stamkund på Bilia för att laga rostskador före två års ålder på bilen. Efter det har jag 0 tilltro till dessa "rostskyddsbetyg"...
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken
Mazdorna i testet var av årsmodell 2003 och 2004.
Men det är klart, de fick väl inte tillgång till den magiska japanska stålplåten som inte kan rosta, det får ju bara bilar som köps av riktiga japanfans. Konstigt att fabriken kan veta vem som köper bilarna...
Jag funderar seriöst på om inte en Mazda 3 vore vettigt. Hustrun vill ha en Mercedes A-klass. Jag tvivlar på att det är värt de extra pengarna samt att Mercedes totalt struntat i att deras bilar rostat sönder (skrivits mycket on i ViB). Så planen är att åka till vår lokala Mazda-handlare de närmaste veckorna och provköra en 3:a.
Köper vi en ny så blir det med automat, motorvärmare och dragkrok. Lämnar sedan in bilen på extra rostskyddsbehandling direkt efter sommaren. Har gjort det på andra bilar vi köpt nya, förutom den Peugeot hustrun äger nu. Vi borde rostskyddsbehandlat Peugeoten när vi tog ut den men det blev inte av och glömdes bort. Tyvärr straffas vi nu när bilen börjat rosta vid sju års ålder.
Kräv extra rostskyddsbehandling av leverantören som ska ingå i priset. Annars välj annan bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.