Mazda 2 är generöst belagd för att motstå rost, dock saknas skydd på vissa ställen.
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Förutom stötfångarna fram och bak är karossen av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna är mindre bra i hörnen. Innerskärmar är av mjukt fuktsamlande material och med smutssamlande skärmkant bak.
Undertill finns ett bra skydd av PVC. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två balkar är obehandlade). Dörrtrösklarnas plastskydd undertill riskerar att samla smuts och väta. Dörrarna är monterade så att risken för blästring minskas. Mazda 2 har plasttank med gummislang nedtill.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Förutom stötfångarna fram och bak är karossen av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna är mindre bra i hörnen. Innerskärmar är av mjukt fuktsamlande material och med smutssamlande skärmkant bak.
Undertill finns ett bra skydd av PVC. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två balkar är obehandlade). Dörrtrösklarnas plastskydd undertill riskerar att samla smuts och väta. Dörrarna är monterade så att risken för blästring minskas. Mazda 2 har plasttank med gummislang nedtill.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha,Mazda rostar som sin vana trogen,men visst stoppa huvudet i sanden o tro att nu jävlar rostar de ej längre.
Genomrostning i dörrarna då,som en gammal Taunus..
Har den stänkskydd fram? Något som ibland nämns, ibland inte.
Lägg gärna till det i varje bedömning, ViB! :-)
Hultarn, jag tror att vill du ha stänkskydd fram får du nog säga till om det vid beställning och det gäller nog de flesta bilmärken. Annars sätter de kanske bara dit ett tunt plastskydd på sidan.
Att inte de lär sig i Japan någon gång. i norden behövs ett bra rostskydd.
Hackenbush; varför jag frågar om det är att ViB ibland skriver att den testade bilen saknar stänkskydd, ibland inte.
Ska man ha en röd tråd i testen borde det finnas med varje gång, inte slumpmässigt.
Det funkar ju inte att sänka betyg ibland pga avsaknad, om de flesta bilar ändå saknar stänklappar. (precis som du påpekar)
Att ha såna fram är definitivt att rekommendera, de ger bra skydd undersida trösklar och kaross-sidor.
såklart hultarn, visst borde Vib vara konsekventa om detta, det håller jag med om.
@ENTJ1 - Mazda har aldrig rostat, med undantag för första gen Mazda6, som hade felkonstruktion på bakskärmarna bl a (och i historisk tid, men då rostade alla bilar). Det är bland de mest långlivade bilarna på marknaden. Kolla bara på alla de gamla rx- modeller från 70-talet som fortfarande rullar och som folk lägger ner enormt mycket energi på att renovera till utställningsskick. Inte så många tyska 70-talsbilar som folk håller liv i idag, eller hur?
Bara att kosta på en rostskyddsbehandling, inte så dyrt eller svårt. Så är den lika bra rostskyddad som alla andra bilar med full pott i rostskydds bedömningen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.