Mazda 2 har kaross helt och hållet i galvaniserad stålplåt. Bakluckans och motorhuvens tätningar är bristfälliga i hörnen. Huven har sprutats med rostskyddsmedel i framkanten.
Bakskärmen har en liten smutssamlande hylla men med limmad skarv. Innerskärmen är av filtliknande material vilket inte är lika bra som hårdplast. Dörrarna har sprutats i nederkant. Bakdörren ligger utanför karossen och C-stolpens nedre del har en skyddande folie. Undertill är yttersidorna täckta av plastsköldar. Under dem är vissa skarvar skyddade.
Det finns ett visst slitskydd men bara på de absolut mest utsatta ytorna samt på reservhjulsbaljan. Balkarna har ingen synlig inre behandling. Tröskelbalkarna har skarven nedåt och saknar yttre tätning.
De är däremot vaxbehandlade inuti. Vissa skarvar kan bestå av tre–fyra plåtar men är ej skyddade. Bränsletanken är av plast men monterad med plåtband. Påfyllningsrör i plåt. Stänklappar saknas.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda2 1.3 Advance PlusBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.