Karossens alla delar är av stålplåt. Invändig behandling med rostskyddsmedel finns i motorhuv, alla dörrar och i baklucka – men medlet är applicerat bara fläckvis. Produkten Kia använder sprider sig inte som den borde. Dörrar och motorhuv har bra tätning av plåtfogarna, bakluckan inte fullt lika bra. Alla hjulhus är täckta av plastinnerskärmar och under bilen är balkarna behandlade invändigt – men det vax som används är tjockt och har svårt att tränga in där det ska. Underredets skarvar är väl tätade och slitskyddet täcker ordentligt. Tank av plåt (se bild) är ett minus, liksom att trösklarnas skarvar är vända nedåt.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Sportage 2,0 CRDI AWD KomfortBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Obegripligt att de fortfarande använder tank av plåt, något som europeerna slutat med sedan årtionden. Och de är inte billiga att byta.
Fråga: Är rostskyddsmedlet pålagt här eller i Korea? Vem är det som slarvat?
Plåttanken säger en del om bilen i helhet,skrotfärdig efter 10 år.
Ledsen Kia men usch en sån skräpbil.
Vem vill äga en sådan bil efter 10 år. Nej tack.
Gör om, gör rätt!
Det var väl ett reportage i ViB för ett tag sen om en inte alltför gammal Toyota Verso som också hade plåttank så denna bil är nog inte ensam om det....
Eftersom de Kia Sportage som säljs här är tillverkade i
Žilina, Slovakien kan vi nog utgå från att rostskyddet inte är pålagt i Korea.
@Filips Vem vill äga en tio år gammal bil oavsett märke?
Hej
kesey
2014-05-15 01:56
Inte någon. men alla har inte råd!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.