Kia Rio har, precis som Chevrolet Aveo, en kaross helt i stålplåt och det är inte optimalt från rostsynpunkt.
Invändig behandling finns i såväl huv, dörrar som baklucka. Men den är tveksamt utförd och har dålig spridning. Minus blir det även för det tunna slitskyddet och den bristfälliga behandlingen inuti balkarna under bilen.
Negativt är också att underredet har flera helt otätade skarvar och att bilen är utrustad med bränsletank i plåt. Denna är i och för sig noggrant behandlad, men plasttank är bättre.
Kian har minimala stänklappar fram och de räcker inte för att undvika blästringsrisk längst ned i framkant på bakdörrarna.
Plus blir det däremot för bra tätning av huv, dörrar, baklucka och de mest utsatta skarvarna under bilen. Skärmkanterna bak är också av vettig konstruktion och innerskärmar av plast finns både fram och bak.
– Kia Rio får en svag trea i betyg. Synd att den invändiga behandlingen i dörrar och balkar inte är bättre utförd. Då hade trean varit betydligt mer stabil, kommenterar Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Rio 1.2 ECO EXBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.