Nästa artikel
Biltest: Chevrolet Aveo, Kia Rio (2011)
Nybilstest

Biltest: Chevrolet Aveo, Kia Rio (2011)

Publicerad 18 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Små, bensindrivna och miljöklassade. Både Chevrolet Aveo och Kia Rio frestar med rimliga priser och låga driftskostnader. Men Kian har bättre drivlina, högre kvalitetskänsla och generösare garantier. Det räcker för att ta hem segern i den koreanska testduellen. Knappt, men klart.

Chevrolet mot Kia. Förr i världen skulle ingen motorjournalist med sinnena i behåll ens komma på tanken att tussa ihop två så vitt skilda märken i en testduell.

Det hade blivit en nästan groteskt orättvis match mellan en stor vräkig jänkare och en liten primitiv koreansk lågprisbil.

Men så är det inte idag. Numera konkurrerar Chevrolet och Kia i samma storleks- och viktklasser och det gäller i högsta grad för de båda nya småbilarna Aveo och Rio. De är lika långa, kostar i stort sett lika mycket och har lika många hästkrafter.

Bilarna kommer dessutom från samma land, eftersom Chevrolet sedan ett antal år tillbaka bygger merparten av sina Europa-anpassade modeller i före detta Daewoos (numera omdöpt till Chevrolet) fabriker i Sydkorea.

Bra att veta
Gemensamt för Aveo och Rio är även att de delar all viktig grundteknik med andra märken från respektive moderkoncern. För Chevrolets del är de flesta komponenterna hämtade från GM-kusinen Opel Corsa, medan Kia Rio är byggd på samma plattform som syskonmodellen Hyundai i20.

Bra att veta är också att Chevrolet gjort en avgörande – och för ägarna bokstavligen livsviktig! – strategiförändring under de senaste åren.

Tidigare var de koreanska Chevrolet-bilarna i princip befintliga Daewoo-modeller som försågs med nya märkesemblem. Och det var förödande för krocksäkerheten, som inte stod särskilt högt på Daewoos prioriteringslista. Resultatet blev usla betyg i Euro NCAP:s krockprover, där några av modellerna till och med stämplades som dödligt farliga vid en kollision.'

Numera bygger Korea-Chevorna (läs: Cruze, Orlando och Aveo) på betydligt modernare tekniska plattformar som i första hand hämtats från Opel och det har inneburit ett dramatiskt lyft för säkerhetsnivån.

Lysande exempel
Det är inte minst nya Aveo ett lysande exempel på. Euro NCAP klassar till och med modellen som den säkraste småbilen som hittills testats och på den punkten har Kia Rio inte mycket att sätta emot. I alla fall inte ännu, eftersom Kian fortfarande väntar på att köras in i den avslöjande krockbarriären.

Men det är knappast säkerheten som är det tyngsta argumentet för den som väljer att satsa sina slantar på en ny småbil, även om det borde vara det. Åker man smått är det viktigare än någonsin att sitta så säkert som det överhuvudtaget går. Särskilt i ett storbilsland som Sverige, där risken att krocka med ett tyngre fordon är större än i de flesta andra europeiska länder.

Ändå är det med all sannolikhet ägarekonomin som står i fokus för de flesta småbilsköpare och i det fallet är båda testbilarna vettiga val, eftersom de drivs av miljöklassade bensinmotorer. Det är ett betydligt bättre alternativ än dieseldrift, som kräver många mil för att bli lönsam.

Rätta valet
Låt oss ta ett exempel för att bevisa tesen: Kia Rio finns med en 1,1-litersdiesel på 75 hk. Den drar enligt deklarationen 3,6 l/100 km, medan 1,2-litersbensinaren gör av med 4,8 l/100 km.

Samtidigt kostar dieselbilen 12 000 kronor mer i inköp och det innebär, med de bränslepriser som gällde när detta skrevs, att det krävs nästan 8 000 mil innan brytpunkten nås och dieseln blir lönsam. Hur många kör så långt i en småbil?

Rätta valet för den ekonomiskt sinnade är att satsa sina slantar på bensinversionerna med 1,2-litersmotorer, precis som våra testbilar.

På papperet är drivlinorna likvärdiga, såväl när det handlar om effekt som vridmoment. Men i verkligheten är Kian mycket snabbare och rappare i gensvaret, speciellt på lite lägre varvtal. Här känns det som om de 85 hästarna lever och vill framåt.

Så är inte fallet i Aveo, som är extremt trög i gasresponsen under 3 000 v/min. Då händer nästan ingenting hur mycket föraren än trycker på pedalen. Det straffar sig speciellt vid landsvägskörning i normaltempo, då bilen sackar besvärande mycket i motluten.

Snålare på bränsle
Vi hade farthållaren (standard på Aveo i LT-version) inställd på 100 km/tim och närmade oss en inte alltför brant men ganska lång slakmota, som det heter på skidspråk. Uppe på krönet var hastigheten nere i 60 km/tim och motorn nästan storknade. Ändå satt bara en person i bilen. Hur går det när Chevan är tyngre lastad?

Men Kias motor är inte bara rappare och kraftfullare än Aveos, den är också snålare på bränsle i verklig trafik. I vårt test, där bilarna kördes efter varandra under identiska förhållanden, gjorde Kian av med 6,1 l/100 km mot Aveos 6,4 l/100 km.

Det är betydligt mer än de officiella siffrorna och gör bilarna till riktigt svåra bränslesyndare jämfört med vad som anges i deklarationerna. ”Överförbrukningen” ligger på mer än 25 procent i båda fallen och det är förstås underkänt.   

Smidigare att hantera
I stadstrafik fungerar Chevan lite bättre än på landsvägen, men även där är Kia Rio att föredra. Kian är både smidigare att hantera och mer alert vid rödljusen. Gemensamt för båda bilarna är dock att sikten inte är på topp, varken snett framåt eller bakåt.

Allra värst är det i Aveo, vars högt placerade handtag till bakdörrarna stjäl extremt mycket sikt snett bakåt. Det gör det till en onödigt nervpirrande manöver att backa ut från en p-ruta på en stormarknadsparkering.

Vid lite tuffare körning på utmanande vägar visar sig båda bilarna ha chassien som håller måttet. Här finns ingen småbilsstruttighet, utan följsamheten mot underlaget är överraskande bra. Även i högt tempo på knöliga vägar följer hjulen underlaget utan att studsa eller bete sig dumt på annat sätt.

Bästa väghållningen och rappaste styrreaktionerna har Aveo, även om den på grund av sin sega motor blir frånåkt av Kia Rio på testets specialsträckor. Chevan vinner också komfortronden, knappt men klart. Det gäller såväl fjädring som bullernivån i kupén.

Men ingen av bilarna rullar särskilt tyst på grov asfalt och då avslöjas också att den standardmonterade ljudanläggningen i Aveo inte riktigt hänger med. Vill man lyssna på talprogram i motorvägsfart på skrovligt underlag räcker inte volymen till, även om man skruvar upp radion till maxnivå. Det problemet finns inte i Kia Rio.

Känns mognare
Kian ger överhuvudtaget ett mer påkostat kvalitetsintryck än den koreanska Chevan och känns i flera avseenden som en mognare bil. Där har Aveo, med sin tivoliliknande instrumentering, en del att ta ifatt.

Men Kias kvalitet gäller inte rakt igenom och det märks bland annat när man ska försöka göra ren bilen. Tygmattorna, både på kupégolvet och i lastutrymmet, är av billig och svårstädad sort, nästan omöjliga att dammsuga med vettigt resultat. Samma sak gäller i Aveo, så på den punkten blir det underkänt i båda fallen.

Storleksmässigt befinner Chevrolet Aveo och Kia Rio – med längdmått på dryga fyra meter – i gränslandet mellan traditionell småbil och den lite större Golfklassen. Det gör att kupéutrymmena är hyfsade, även om ingen av bilarna kan betecknas som femsitsig.

Bekvämaste sittplatserna
Men två vuxna får i alla fall plats i baksätena och bästa insteget har Aveo genom sin stora och högt skurna bakdörr. De bekvämaste sittplatserna och bästa benutrymmet (fast det skiljer bara några ynka centimeter) finns dock i Kia Rio.

Bagageutrymmena är i stort sett identiska med baksätet uppfällt, men om ryggstöden fälls så har Kia Rio överlägset mest plats för last. Kia har också kostat på både kasskrokar och några extra fack för småprylar, detaljer som det snålats in på i Aveo.

Kostar extra
Utrustningsronden vinner där-emot Chevan, som i det testade LT-utförandet har både farthållare och elfönsterhissar runt om som standard. Det är finesser som kostar extra till Kia Rio om man väljer bilen med EX-paketet, som de flesta lär göra.

Ekonomisk lever Kia högt på sin sjuåriga nybilsgaranti, som inte bara är en trygghet för första ägaren utan också påverkar andrahandsvärdet positivt. En bil som säljs efter exempelvis fem år och fortfarande har två års nybilsgaranti kvar är förstås extra attraktiv på begagnatmarknaden.

Enda nackdelen är att Kia kräver service på märkesverkstad för att garantin ska gälla. Även i övrigt talar det mesta för Kian när det handlar om ägarekonomi. Enligt vår kalkyl sparar man tre kronor per mil på att välja Kia Rio istället för Chevrolet Aveo. Förutom ett högre andrahandsvärde är Kian billigare att köpa, snålare att köra och bättre rostskyddad än Chevrolet.

Vi tycker:
Nya Kia Rio har den rappaste motorn, de bästa garantierna och den mest plånboksvänliga totalekonomin. Det räcker för att vinna testduellen mot Chevrolet Aveo.

Enda reservationen är om Kian skulle misslyckas i Euro NCAP:s krockprover. Då går segern över till Aveo, som redan bevisat att den har en säkerhetsnivå som håller måttet.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Aveo ECO 1.2 LT Kia Rio 1.2 ECO EX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Chevrolet Aveo ECO 1.2 LT

Tillverkningsland: Sydkorea.
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.
Motor: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider, kamrem. Cylindervolym 1 229 cm3. Borrning/slaglängd 73,4 x 72,6 mm. Kompression 10:5:1.    
Effekt/vridmoment: Effekt/vridmoment: 86 hk (63 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femstegad manuell växellåda.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
Hjul: 195/65 R15 på sex tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,1 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. 0–100 km/tim på 13,6 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1.2 LS/86 hk och 1.4 LTZ/100 hk. Grundpriser 128 900 respektive 159 900 kr. En snåldiesel på 1,3 l/95 hk lanseras i början av nästa år.  

Grundpris, kr: 139 900
Testbilens pris, kr: 146 400
Förmånsvärde, kr/år: 29 100
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år 1): 4 010
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 10 700
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 7 068
Bytesintervall, mil: 24 000
Garantier, år 2): 3/3/6/3
Milkostnad, kr 3): 28

*bilen är miljöklassad och därmed skattebefriad i fem år. Efter det är skatten 360 kr/år med nuvarande regelverk. 1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500 mil/år under tre år enligt ViB:s kalkyl.

Kia Rio 1.2 ECO EX

Tillverkningsland: Sydkorea.
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.
Motor: Bensindriven fyrcylindrig sugmotor med stopp/startsystem. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider, kamkedja. Cylindervolym 1 248 cm3. Borrning/slaglängd 71 x 78,8 mm. Kompression 10,5:1.
Effekt/vridmoment: 85 hk (62,5 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 121 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femstegad manuell växellåda.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
Hjul: 185/65 R15 på sex tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,5 m.
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans.   
Prestanda: Toppfart 168 km/tim. 0–100 km/tim på 13,1 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1.2 ECO/85 hk, 1.4 ECO/109 hk, 1.1 CRDi/75 hk, 1.4 CRDi/90 hk. Grundpriser från 127 900 kr (1.2 ECO) till 166 900 kr (1.4 CRDi).

Grundpris, kr: 137 900
Testbilens pris, kr: 142 100
Förmånsvärde, kr/år: 28 900
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år 1): Uppgift saknas
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 9 073
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil:
Garantier, år 2): 7/3/12/3
Milkostnad, kr 3): 25

*bilen är miljöklassad och därmed skattebefriad i fem år. Efter det är skatten 360 kr/år med nuvarande regelverk. 1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500 mil/år under tre år enligt ViB:s kalkyl.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-18 17:53
Rustan Werling

"Vill man lyssna på talprogram i motorvägsfart på skrovligt underlag räcker inte volymen till, även om man skruvar upp radion till maxnivå."

Underbar formulering som jag inte tror man kan hitta någon annanstans än på ViB.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-21 01:34
Frans Böman (ej verifierad)

Dessa bilar är billiga nu. Men sen?

Men när det gäller andrahandsvärdet så eller kvalitet och konstuktionsmissar har nog även dessa modeller en liten bit kvar än i många år.

#3 • Uppdaterat: 2017-02-21 12:13
Styrbjörn

Frans, menar du att Kia har dålig kvalitet och internet bara är en fluga? :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.