Baklucka, dörrar och huv är behandlade med rostskyddsmedel i de känsliga kanterna. Motorhuven är överraskande bra sprutad i framkant. Skarvarna är tätade genom limning men sämre i hörn. Framskärmen har modern och luftig konstruktionen. Bakre skärmen har bra konstruktion men saknar innerskärmar.
Picanto har stänkskydd fram och bak men av minimalt format. Karossen är bra skyddad mot stänkskador från vägsmuts genom rätt överlappande montering av dörrar. Fram finns en bra plastinnerskärm. Bränsletank och påfyllning är av plastmaterial. Bottenplattan har ett slitskydd men är väl tunt.
Picanto är hålrumsbehandlad. I balkarna har det sprutats punktvis men med för tjock produkt varför skyddet inte är heltäckande. Fjäderholkar är oskyddade.
– Men den är ändå ganska bra skyddad, bättre än jag hade anat, kommenterar Vi Bilägares rostsskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Picanto EX 1,2 ECOBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.