Kaross av plåt. Detaljarbete och rostskydd totalt sett väsentligt bättre än på tidigare modeller. Motorhuv, dörrar och baklucka har bra skydd även på insidan och är väl tätade och dränerade. Lite sämre tätning i dörrarnas hörn. Väl ventilerade skärmfästen fram, innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak.
Underrede med många skarvar och ”småplock”. Väldigt tunt slitskydd på exponerade ytor, efter 300 mil redan blästerskador i balk. Balkarna har sämre vaxskydd invändigt än huvar och dörrar. Bättre än förr men inte helt okej. Bärramen fram är ordentligt behandlad invändigt. Mittbalken längre bak har ingen behandling alls.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R PremiumBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.