Dåliga limningar i dörrar och luckor. Innerskärmar av filtmaterial. Underredet täcks till stor del av en fuktsugande filtskiva. Ovanpå den, mot det obehandlade karossgolvet, finns en ljuddämpande ”madrass”. Den samlar också fukt och hade en reva på testbilen. Bränsleröret av plåt går genom filtskivan/”madrassen” och är utsatt för hög rostrisk.
Åtskilliga otätade skarvar i underredet, illa anbringade tätningssträngar, slask kan spruta in mellan tröskelplast och kaross. ”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
...fast den är ju japansk och då rostar den väl inte ? Skämt åsido - tråkigt att till synes trevliga bilar skall vara så ogenomtänkta på ställen där man som bilköpare inte normalt kan se och bedöma.
Pi håller med dig där, Men borde inte generalagenten bry sig eller läser han inte Vib eller läser han Vib och hoppas att alla som dömer ut Vib s rosttest har rätt ? De är ju katastrof för dom stackare som köper en bil med de rostskyddet som Hondan tydligen har.
En 1, trodde inte man skulle få se det, intressant.
Annars är det väl som vanligt att man prioriterar nybilsförsäljning och räknar med att de som hela tiden köper nya bilar inte hinner få rostproblem och därför kommer att fortsätta köpa nya utan att bry sig ett smack om vad som sedan drabbar senare köpare.
N-iklas är konspiratorisk som vanligt, ser jag.
Tror snarare det handlar om att Sverige är en liten marknad med ganska speciella krav på rostskydd, ljudisolering och fjädringskomfort.
Var inte oroliga, Honda lämnar 12 års rostskyddsgaranti. De tar säkert sig an rostskador under denna tid, eller?
Japaner japaner..
Hur har det varit med VW tester som har blivit rosade genom åren
Har kört honda sen 98 och har under alla dessa år läst hur dåligt rostskyddet har varit, men själv har jag aldrig haft något på mina bilar
Her er det mere rust
http://www.dinside.no/936194/nye-biler-ruster-som-aldri-for
Har kört Honda ca 20 år tycker själv att jag är den bästa experten på märket.
Har haft Honda accord års modell 91 utan galvad kaross 32 tusen mil på mätaren lite små rost bara.
Andra bilen också accord års modell 00 efter 14 år och ca 15 tusen mil ingen rost alls behövde inte byta någon del pga rost.
Idag civic hybrid års modell 09 ingen rost.
Tycker att experter ska titta på 10-15 år gamla Honda bilar.
Varför skall experterna titta på 10-15 år gamla Honda-bilar? Det är ju nya bilar de rosttestar och det är ju intressant idag när konsumenter skall köpa nya bilar. Varför vill de veta hur rostskyddet på 10-15 år gamla är?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.